Sök ikon

Influencern gjorde exit – nu tappar Ida Warg Beauty

Artikel bild
Ida Warg och Adrian Innergård, ny vd för beautybolaget. Foto: Press

Ida Warg släppte Ida Warg Beauty till jätten som hade höga ambitioner. Nu visar nya bokslutet att både försäljningen och lönsamheten tappar mark efter influencerns sorti.

Hanna Åkesson

Hanna Åkesson

hanna.akesson@breakit.se

Webbredaktör

Hon må ha gjort en exit men hennes namn är fortfarande varumärket. Det handlar om Ida Warg Beauty, som influencern Ida Warg sålde till den finländska beautyjätten Lumene, i sin tur ägda av riskkapitalbolaget och Caia-investeraren Verdane, förra året. 

Innan försäljningen ägde Ida Warg 50 procent av företaget som bland annat gjort sig ett namn i skönhetskretsar på brun utan sol-produkter.

Nu har Ida Warg Beauty lämnat in sitt senaste bokslut som sträcker sig från april förra året till och med mars i år. Det visar att försäljningen minskat från 135,3 miljoner kronor 2022/2023 till 129,6  miljoner kronor det senaste året. 

Bolagets rörelseresultat föll från 17,5 miljoner kronor till 12,7 miljoner kronor. 

I bokslutet hänvisar Ida Warg Beauty till osäkerhetsfaktorer som en skakig omvärld och en minskad efterfrågan hos kunderna. 

Ny ägaren: Ska dubbla

I samband med försäljningen lämnade Ida Warg Beautys mångårige vd Cecilia Bergman över vd-rollen till Lumenes Adrian Innergård.

I samband med övertagandet sa den nya toppchefen

"Vår ambition är att fördubbla verksamheten under de kommande fem åren genom att lägga till internationell skala samtidigt som vi fortsätter att leda tillväxten inom den finska skönhetskategorin".

Vill du vara först med det senaste? Ladda ner Breakits app här och aktivera pushar – då missar du aldrig en viktig nyhet.

Läs mer