Hemavi är startupen som vill sätta människorna – och inte fyra väggar och en säng – i första rummet när hyresvärdar ska möta bostadssökande. Bolaget startades för lite över ett år sedan av vd:n Hazem Ashour och COO:n Pascal Dettwiler och idén föddes bland annat ur Hazem Ashour egna upplevelser när han lämnade Egypten för att läsa sin master i Lund.
Hur hittar man ett rum att hyra? Hur hittar man en rumskompis?
”Jag upptäckte att det var en hektisk process och att marknaden inte var effektiv”, säger medgrundaren.
”Om man går igenom de existerande plattformarna så är det ett stort fokus på själva hyresobjektet men inte personen bakom.”
”Det man är intresserad av är om personen betalar hyran i tid och att den inte förstör ens lägenhet”, fyller Pascal Dettwiler i.
Hos Hemavi är personen som hyr eller önskar hyra rum ännu mer central.
Det går till så att användaren får svara på en rad frågor om sig själv, frågor som spelar roll när man delar levnadsutrymme. Det kan till exempel handla om huruvida man är vegan, vilken tid man går och lägger sig och om man ofta har gäster som sover över, alternativt är en flitig användare av matbud. Detaljer som får stor betydelse för trivseln, förklarar grundarna.
”Det kokar ner till att presentera mycket data från dag ett. Det kommer alltid finnas saker man lär sig om varandra med tiden när man bor tillsammans, men vad vi gör annorlunda på Hemavi är att vi belyser viktiga frågor i ett tidigt skede, redan innan man börjar bo tillsammans”, säger Pascal Dettwiler.
Algoritmen hjälper till att sortera fram matchande profiler.
”Men även om man har en 94-procentig matchning måste man ju se till så att de sex procenten inte är en dealbreaker. Därför ser man enkelt på vilka områden man matchar, men också inom vilka områden som skulle kunna leda till möjlig friktion när man bor ihop”, säger Hazem Ashour.
Bolaget har hittills arbetat med att få ihop en kritisk massa användare men är nu redo på att slå mynt av sin idé. En första intäktsström är en freemium-modell, att man kan betala för att till exempel få bättre exponering på appen. En annan intäktsström som grundarna har identifierat är i andra änden av affären, ett bokningssystem som innebär att företaget får betalt när affären går i hamn.
Bolaget har många utländska användare, personer som ska studera eller arbeta i Stockholm, men ännu inte har flyttat. Hemavi vill vara en säker brygga för dem, men också andra som söker boende. Det handlar om att användarna ska känna sig finansieltt trygga.
Detta säkerställer Hemavi genom att användarna identifierar sig via bank-id, att Hemavi håller depositionen till dess att man vet att boendet stämmer överens med beskrivningen samt att alla objekt granskas. Hemavi förser också parterna i den tänkta bostadsaffären med digitala kontrakt.
Han berättar att bolaget kopplar på partnerskap och tjänster som ytterligare förenklar flyttprocessen och att man nyligen har tecknat ett avtal med ett av Sveriges största företag inom flyttstäd.
Fler måste flytta ihop
Grundarna är överens om att Hemavi har lanserats med optimal tajming. Stigande hyror och dryga elräkningar kan få flera att hyra ut.
”Det här är något som vi måste göra mer av, det ligger i tiden att dela.”
Dessutom finns det en ensamhetsfaktor singelhushållstäta Stockholm.
”Ärligt talat, när jag kom hit var jag överraskad över hur stort det segmentet var. Visst är det bra att stå på egna ben men vi behöver varandra. Även om det är kliché att säga det så är livet bättre tillsammand. Jag tror personligen att den mentala hälsan skulle förbättras om vi var mer delningsorienterade”, säger Hazem Ashour.
Bolaget har tagit in fem miljoner i kapital i en pre-sådd-runda och precis avslutat en runda som tillfört bolaget ytterligare 3,5 miljoner kronor. Pengarna går till att utveckla tekniken, skaffa nya användare och synas i de rätta kanalerna.
Hemavi ska bli ett namn som alla känner till. Det är målet.
Bolaget har redan lanserat i flera europeiska metropoler som Köpenhamn, Amsterdam och Berlin. Och så Stockholm såklart. På listan över marknader att övervinna finns bland annat London, med en ökänt dyr bostadsmarknad.
”Den största marknaden för oss är Storbritannien, den har potential att göra oss till en enhörning, men där är det också många rivaler”, säger Hazem Ashour.
Fokus ligger nu på Sverige där Hemavi bygger ett proof-of-concept, säger Pascal Dittwiler.
Men London är inte så långt borta.
”Jag kanske är för optimistisk men jag tror att vi har lanserat där i slutet av 2023”, säger Hazem Ashour.