Redan tidigare under sommaren kunde Breakit berätta att fintechuppstickaren Findity sålt aktier till Creades, vilket framgick i investmentbolagets halvårsrapport.
Prislappen landade på 102 miljoner kronor och Creades köpte aktier motsvarande 35 procent av Findity, som vill hjälpa bolag att effektivisera hantering av utlägg och kvitton.
“Vi har huvudsakligen köpt begagnade aktier och det är från flera ägare som inte är aktiva i bolaget i dag”, sa Creades vd John Hedberg till Breakit då.
Finditys vd Patrick Olsson har tidigare inte kommenterat affären, men nu bryter han tystnaden.
“Vi pratade med några olika aktörer. Men vi gillar verkligen Creades, deras investeringsfilosofi och tidigare investeringar. De är långsiktiga och stabila ägare, vilket passar oss väldigt bra”, säger Patrick Olsson till Breakit.
Nu är investmentbolaget Finditys största ägare, berättar han.
“Vi gjorde en finansieringsrunda om 50 miljoner kronor som bestod av nyemission och krediter under våren. Syftet var att finansiera affärsplanen som vi har lagt, där mycket resurser ska gå till produktutveckling och internationalisering”, säger Olsson och fortsätter:
“I samband med det intensiferades Creades intresse och vi såg en möjlighet att få in dem som ägare i företaget. Vi faciliterade en affär mellan tidigare icke aktiva ägare, som varit med i uppstarten av Findity, och Creades.”
Vilka är det som har sålt aktier?
“Det är främst inaktiva finansiärer och individer”, säger Patrick Olsson.
Mer detaljer än så vill han inte gå in på.
Påverkas ni av det rådande läget i ekonomin?
“Absolut, det gör vi alla, på ett eller annat sätt. Men tittar man på vår affärsplan, med den finansieringen som vi har nu, så är vi inte beroende av ytterligare externt kapital. Den planen och kassan som vi har, kommer ta oss till ett positivt kassaflöde och lönsamhet, säger han och tillägger:
“Det är bra från vårt perspektiv sett att vi är fullt ut finansierade då kapital troligtvis blir både dyrare och svårare att attrahera under den närmaste tiden.”
I dagsläget finns bolaget i Sverige, som är den största marknaden, samt Norge, Finland, Danmark och Spanien. Sedan förra året är Findity även verksamma i Storbritannien och under våren i år klev uppstickaren in i på den tyska marknaden. Bolaget har även partners och kunder i USA.
“Vi kommer fokusera på att fortsätta etablera oss på våra marknader, och fortsätta anpassa produkten till lokala behov än mer, innan vi breddar oss till fler länder”, säger Patrick Olsson.
Under 2021 omsatte Findity 50 miljoner kronor och resultatet landade på -12 miljoner kronor kronor.