För några år sedan dubbade ett affärsmagasin Pär Svärdson till e-handelns egen Zlatan. Och det är ett epitet som faktiskt inte är särskilt långsökt.
Inom det svenska e-handelssegmentet är det få som kan mäta sig med Pär Svärdsons framgångar. Först byggde han upp Adlibris till bokbranschens digitala gigant och nu har han gjort om samma bedrift i apoteksnischen.
Hans Apotea har en marknadsandel på över 50 procent när det gäller läkemedelsförsäljning på nätet i Sverige och ska i år omsätta 2,7 miljarder kronor med en rörelsemarginal på uppemot 5 procent.
Målet på några års sikt är att bli Sveriges största apoteksbolag. Idag innehar statliga Apoteket AB den positionen med en omsättning på runt 20 miljarder kronor.
“Det rimliga är väl att vi möts lite på vägen så när vi är störst i Sverige kommer vi omsätta runt 15 miljarder kronor”, säger Pär Svärdson.
En bärande del i strategin för att nå detta aggressiva tillväxtmål är hållbarhet. Apotea har ett uttalat mål att bli Sveriges hållbaraste företag. Bakom den målsättningen ligger en analys att det är avgörande för bolagets framtida framgångar.
“För mig handlar engagemanget kring hållbarhet om två saker. För det första är det ett ansvar som vi alla måste ta och dra vårt strå till stacken, inte minst för våra barn. Men jag ser det också som en oerhört bra affärsmöjlighet”, säger Pär Svärdson och fortsätter:
“Tar du positionen som det miljövänliga och gröna bolaget så kommer du på lite sikt få en avgörande konkurrensfördel. Kunderna kommer att kräva att du agerar hållbart. De bolag som inte gör de här förändringarna nu kommer få seriösa problem”.
Han är förvånad över att inte fler svenska företagsledare ser den här möjligheten:
“När jag analyserat det här så ser jag att i många branscher är den här positionen som det hållbara och miljövänliga företaget ledig. Jag fattar inte varför inte fler företagsledare agerar. I varje bransch kommer vi få någon som tar den här positionen och den kommer vara supervärdefull att ha”.
Vad tror du är förklaringen till att inte fler företagsledare jobbar för att ta den här positionen för sina företag?
“Det är väl fortfarande gubbarna som kör runt i sina stora bilar som styr. De är inte intresserade för egen del och då händer inget. Men när kundernas krav slår igenom kommer det gå fort”.
Ett konkret exempel på hur Apotea arbetar med hållbarhet är att de håller på att införa en miljözon runt sitt huvudlager i Morgongåva. I praktiken innebär det att lastbilar som inte uppfyller miljökraven (så kallade Euro 6-lastbilar) inte får komma in på området.
“Det är en väldigt effektiv och tydlig signal. Vi jobbar också väldigt aktivt med våra leverantörer för att få dem att till exempel minska på plasten runt förpackningarna”, säger Pär Svärdson som var tidig med att anmäla Apotea till Breakits utmaning Impact Challenge:
“Det är ett jättebra initiativ och jag har sagt internt att målet ska vara att vi ska vara bäst där också”, säger han.