Den svenska modesajten NA-KD, som grundats av serieentreprenören Jarno Vanhatapio, lanserade sin klädsajt NA-KD.com i december 2015. Bolaget säljer både egendesignade kläder under eget varumärke, men även andra aktörers kläder.
Nu står det klart att bolaget har slutfört en stor finansieringsrunda ledd av investmentbolaget Partech Ventures där 45 miljoner dollar, motsvarande cirka 365 miljoner kronor, togs in.
Bland övriga investerare fanns de befintliga ägarna Northzone, Eequity, FJ Labs och Avito-grundarna. Det framgår av ett pressmeddelande.
"Vi ska bara fortsätta försöka växa och förbättra kundupplevelsen under 2018. Vi kommer också att göra flera rekryteringar primärt inom IT och marknadsavdelningen men också inom ledningsgruppen. Nu har vi möjlighet att rekrytera internationella stjärnskott.", säger Jarno Vanhatapio till Breakit.
NA-KD uppger samtidigt att tillväxten under 2017 låg på 150 procent. Under året omsatte bolaget 400 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 158 miljoner kronor 2017.
I årstakt uppges intäkterna nu ligga på 75 miljoner dollar, vilket motsvarar cirka 600 miljoner kronor.
Enligt vd Jarno Vanhatapio rör sig resultatet mot lönsamhet precis som förväntat.
"Mer än 80 procent av försäljningen kommer från egna varumärken. Denna utveckling har gett oss några lönsamma marknader redan under vårt andra år, och totalt sett är företaget lönsamt efter marknadsföringskostnader", säger han.
Det nya kapitalet ska användas för att investera i fortsatt tillväxt under 2018 i USA, Storbritannien och större europeiska marknader.
En nyckel till NA-KD:s framgångar har varit den snabba tillväxten i sociala medier. Bolaget har idag 1,8 miljoner följare på sociala medier.
Jarno Vanhatapio har tidigare grundat e-handelssuccén Nelly och även den digitala djuraffären Zoo Zoo.