Sök

Black Friday förväntas slå rekord – Pricerunners vd: "Tror på över 5 miljarder"

PricerunnerBlack Friday

Nicklas Storåkers. Foto: Henrik Montgomery /TT/Istockphotos

Towe Boström

Towe Boström

Reporter

Köpfesten Black Friday har kickat igång och handeln förväntas slå försäljningsrekord.
"Vi tror på över fem miljarder kronor", säger Pricerunners vd Nicklas Storåkers.

Den som surfar på nätet eller har butiker i sitt närområde lär ha svårt att missa att det är Black Friday i dag.

Readagen brukar ses som starten på julhandeln och som konsument kan du räkna med att överösas av erbjudanden.

Black Friday startade i USA. För några år sedan började de stora svenska kedjorna med konceptet och därefter har det bara ökat – readagen har helt enkelt blivit svenskarnas nya shoppinghögtid.

För e-handeln är dagen en riktig guldgruva.

”De har tagit den som e-handelns dag för att visa att man är ett alternativ”, förklarar Nicklas Storåkers som är vd på jämförelsesajten Pricerunner. 

Han räknar med rekord för handeln i år.   

"Förra året omsatte Black Friday 3,5 miljarder kronor. Hittills har vi sett en trafikökning på 50 procent och vi tror att det kommer att öka. Så vi tror på över fem miljarder", säger Nicklas Storåkers. 

Black Friday började redan igår kväll för flera stora butiker. Enligt Pricerunners statistik har Elgiganten, CDON, och Netonnet fått mest trafik på nätet sedan midnatt. 

Pricerunner har, baserat på information från e-handlare, tidigare bedömt att antal erbjudanden blir ungefär 20-40 % fler jämfört med förra året.

Postnords e-handelsexperter Arne Andersson och Carin Blom är ute på en Black Fridayturné i Göteborg.

Arne Andersson är exalterad och har precis lämnat klädföretaget Junkyards kontor när Breakit får honom på tråden.

"Det är en riktig happening här och jättebra stämning, en riktig företagsgemenskap!".

Han förklarar att Postnord, som såklart rapporterar om och följer e-handeln, tycker att det är viktigt att vara ute bland handlarna.

I år uppskattar Postnord att paketvolymerna kommer att öka med runt 30 procent under Black Friday jämfört med förra året. Det är att jämföra med julhandeln som beräknas öka med 14 procent, enligt Arne Andersson.

Det ökade trycket på e-handeln betyder även mer jobb för Postnord – men Arne Andersson försäkrar oss om att man laddat upp med resurser och delar ut paket under lördagen.

"Vi kör igång idag och leverarar på nästan 400 ombud i Stockholm, Göteborg och Malmö på lördag. Det kommer att absorbera upp en del av volymerna så att det inte behöve bli en ketchupeffekt på måndag eller tisdag". 

Arne Andersson känner även att konsumenterna är inne på att handla billigt och därmed har ett större tålamod. 

"Vi jobbar nära med och samarbetar med våra kunder så att vi kan förbereda oss och bemanna upp på ett bra sätt". 

Han är mer orolig över e-handlarnas sajter, under morgonen kraschande bland annat Prisjakts sajt.

”Det som varit utmaningen på Black Friday är att man måste ha trimmade system så att sajterna inte går ned, det blir ett enormt tryck på servrarna”, konstaterar Arne Andersson.

Nästan varannan svensk har uppgett att de planerar att handla på Black Friday, enligt en undersökning som YouGov som genomfört på uppdrag av betaltjänstebolaget DIBS.

Läs mer