Sök ikon
Breakit logo

Izettles omsättning rusade i fjol - bolaget gjorde dock ny storförlust

Artikel bild
Pressbild

Izettle växte 147 procent förra året. Betalbolaget går dock fortfarande med stora förluster. Enligt medgrundaren Magnus Nilsson behöver företaget inte ta in mer riskkapital, utan kan bli lönsamt med egen kraft.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Izettles färska bokslut, som vi har fått ta del av, visar att det svenska techbolaget omsatte 190 miljoner kronor förra året. Det kan jämföras med 77 miljoner under 2013.

“Vi är nöjda. Vi har haft ungefär den här tillväxttakten i några år nu och det är enligt plan”, säger Magnus Nilsson, som grundade Izettle 2010 tillsammans med Jacob de Geer.

Bolaget får intäkter genom att sälja kortläsare och ta ut en transaktionsavgift varje gång kunderna säljer något genom Izettles tjänst. Avgifterna varierar mellan 1,5 procent och 2,75 procent beroende av hur stor omsättning kunden, som kan vara allt från en frisör till en låssmed, får via Izettle-läsaren.

Trots den kraftiga intäktsökningen gjorde betalföretaget en rörelseförlust på 228 miljoner kronor under 2014. Förlusten under 2013 var ungefär lika stor.

“Vi har en väldigt tydlig expansionsstrategi och den har vi fått våra investerares förtroende för att genomföra. Det vi gör är på sätt och vis inte helt olikt en livförsäkring eller en abonnemangsverksamhet. Man lägger stora kostnader på att anskaffa kunder. Om man har en bra produkt stannar kunderna kvar länge, och då lönar det sig på sikt”, säger Magnus Nilsson.

Han nämner Izettles mjukvara, som kunderna kan koppla till Skatteverket eller ett bokföringsprogram, som ett exempel på hur betalbolaget får kunderna att stanna kvar genom att (förhoppningsvis) göra deras liv enklare.

Omsättningsmässigt är hemmamarknaden Sverige fortfarande viktigast för Izettle med en försäljning på 73 miljoner kronor förra året. Magnus Nilsson nämner Storbritannien, Frankrike, Brasilien och Mexiko som de länder som kommer att bli viktigast framöver.

Just nu förbereder sig bolaget för Apple Pays lansering i Storbritannien, som enligt uppgifter i branschmedier ska ske 14 juli.

“Vi vet inte när de lanserar men vi vet att vi är helt redo för det. Våra kunder i Storbritannien ska kunna ta emot betalningar med Apple Pay så fort det är i gång”, säger Magnus Nilsson.

Apple Pay är inte en direkt konkurrent mot Izettle. Elektronikjätten ska, enligt medieuppgifter, ha förhandlat med amerikanska banker om att få en andel av den så kallade interchange-avgift som betaloperatörer (Izettle med flera) betalar till kortutgivare (främst banker).

Det är oklart om Apple har lyckats få till något liknande i Europa.

“För vår del tror jag att det är bra att Apple lanserar. Det blir den tändande gnistan som får fart på mobila betalningar i Europa. Då kan våra kunder hantera fler betalningar utan kontanter, vilket på sikt leder till att även vi växer”, säger Magnus Nilsson.

Av Izettles bokslut framgår att bolaget vid utgången av 2014 hade 245 miljoner kronor kvar i kassan.

Bolaget tog i juli 2014 in motsvarande 420 miljoner kronor i riskkapital från Hasso Plattner Ventures, Zouk Capital, Dawn Capital, Intel Capital, Index Ventures, Northzone, Creandum och SEB Private Equity.

Enligt Magnus Nilsson är tanken att de pengarna ska räcka tills dess att betalföretaget är lönsamt.

“Vi är en fully funded plan. Om vi inte fattar några andra beslut så är vi fullt finansierade. Det kan förstås hända att vi bestämmer oss för att vi behöver mer resurser, men något sådant beslut har vi inte fattat”, säger han.

Läs mer