Fishbrain stängde i dagarna sin A-runda där de tagit in motsvarande 68 miljoner kronor (8 miljoner dollar) från svenska, amerikanska och japanska investerare. Rundan leddes av Northzone, som tidigare investerat i företaget, och tog in nya investerare som amerikanska Novel TMT Ventures och japanska Recruit Strategic Partners. I rundan deltog också de tidigare ägarna Industrifonden, GP Bullhound, Active Venture och Robert Ahldin (via Edastra). Almi invest kom in som en av de första investerarna i Fishbrain men var inte med i denna runda.
Pengarna ska användas till att mer än fördubbla antalet anställda på företaget. En av de första rekryteringarna var den nya teknikchefen Niklas Andersson som tidigare jobbat i San Francisco för Nicira och drivit företaget Keycrunch. När Breakit träffar honom tillsammans Fisbrains grundare och vd Johan Attby har han jobbat för Fishbrain i en vecka.
“Jag har velat jobba med appar i flera år så det ska bli spännande att få göra det här”, säger Niklas Andersson.
Han och Johan Attby berättar att de har en intensiv period framför sig. Innan året är slut ska Fishbrain ha gått från dagens 12 till 27 personer. Det är marknadsförare och designers, men framför allt utvecklare som behövs.
“Jag tror att det är den som har bäst produkt som kommer att vinna det här utrymmet på marknaden”, säger Johan Attby.
Han tycker att det finns mycket som kan förbättras i appen, men att det framför allt kommer att handla om att bygga upp en bra organisation.
“Vi ska göra allt vi gör i dag – fast bättre. Vi har bevisat att Fishbrain fungerar, nu ska vi bygga ett långsiktigt företag”, säger Johan Attby.
Över en miljon sportfiskare använder sig av Fishbrain för att logga sina fångster och ta reda på var och när det är störst chans att få napp. Tre fjärdedelar av användarna finns i USA.
“Men det finns 60 miljoner sportfiskare i USA så vi har en bit kvar”, säger Johan Attby.
För att komma åt de återstående drygt 59 miljonerna amerikanska sportfiskare intensifierar Fishbrain sin internationella satsning och etablerar ett kontor i USA.
“Det handlar om att komma upp i den kritiska massan av användare snabbt. När det handlar om sociala nätverk kommer det till slut bara att finnas en vinnare på varje marknad eftersom alla vill vara där deras kompisar är”, säger Johan Attby.
Han berättar att företaget har mer än fem gånger så hög tillväxttakt som den fiskeapp som är nummer två på marknaden.
“Och vi växer i Kanada, Australien och Storbritannien också trots att vi inte gjort särskilt mycket marknadsföring där.”
Enligt Johan Attby beror framgångarna på en bra produkt och att bolaget så snabbt gav sig in på den amerikanska marknaden.
“Men vi har haft tur också. Forbes har listat sportfiske som världens mest populära hobby. Med tanke på det så är det lite underligt att vi så snabbt ha kunnat ta så mycket av marknaden. Det är konstigt at vi inte har fler och bättre konkurrenter”, säger Johan Attby.
Nästa steg är att gå in på den japanska marknaden. Där lanserar Fishbrain sin app om ett par dagar. Förslaget om en etablering i Japan kom från bolagets nya japanska investerare Recruit.
“Sportfiske är jättestort där, det visste inte jag innan Recruit kom till oss och berättade det. Nu har jag varit över där och det verkar stämma”, säger han.
Johan Attby är nöjd med hur långt företaget har kommit sedan Fishbrain-appen lanserades för två år sedan.
“Mitt mål var att skapa ett vertikalt socialt nätverk och det har jag gjort”, säger han.
Fishbrain är, precis som Strava, Soundcloud och Etsy, ett nischat socialt nätverk. Den typen av appar har blivit allt mer populär, särskilt bland yngre användare som flyr från stora nätverk som Twitter och Facebook.
Det har också visat sig lättare för appar med en kärna av dedikerade användare att introducera en betalversion. Som Breakit tidigare har berättat är planen att Fishbrain ska påbörja den delen av verksamheten innan årsskiftet. Johan Attby tror inte att det blir några problem.
“Sportfiskare lägger mycket pengar och tid på sin hobby. På det sättet påminner de mycket om cyklister och appar som Strava har varit väldigt bra på att få över användare från sin gratisapp till premiumversionen”, säger Johan Attby.