Sök

Priskrig i musikbranschen – Tidal lanserar nytt billigare familjeabonnemang

Tidal

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

När musikjättarna slåss om kunderna blir priset ett attraktivt vapen. Nu lanserar Tidal en rabatterad familjeversion.

Spotify finns som gratisversion för användarna och nya Apple Music har ett familjeabonnemang för 149 kronor i månaden.

Det ser nu ut att ha fått musiktjänsten Tidal att anpassa sin mer exklusiva prismodell något.

Det tidigare norsk-svenska bolaget, som köptes upp av rapparen Jay Z:s investmentbolag Project Panther Bidco tidigare i år, lanserar idag en familjetjänst till sina kunder.

Det innebär att befintliga Tidal-användare kan registrera ”underkonton” för halva originalpriset (99 kronor eller 199 kronor, beroende på ljudkvalitet). 

Att priserna pressas är en naturlig utveckling i och med att konkurrensen i branschen har ökat kraftigt den senaste tiden. Dilemmat som uppstår är däremot att artister ställer allt hårdare krav på royaltyutbetalningar - samtidigt som konsumenter vill ha så billiga tjänster som möjligt.

En kraftigt växande strömningsmarknad kommer kanske lösa den ekvationen.

Läs mer