Elektronikjättens musiktjänst blev tillgänglig för alla Ios-användare i samband med att Apple lanserade en uppdatering operativsystemet i förra veckan. Enligt analysföretaget Mixpanel har nu 38 procent av användarna uppdaterat sina telefoner och surfplattor till Ios 8.4.
“Farligt för Spotify. Hundratals miljoner av människor som kan få tre gratis provmånader med Apple Music”, säger Mixpanels vd Suhail Doshi, till sajten Venturebeat.
Att användarna uppdaterar sina mobiltelefoner är dock helt väntat, samtidigt som det är omöjligt att sia om hur många av dessa Ios 8.4-användare som faktiskt har provat musiktjänsten. Än svårare är det att förutse hur många som faktiskt kan tänka sig att betala för tjänsten när gratisperioden är slut.
Faktum är dock att hundratals miljoner människor nu har en förhandsinstallerad musikstreamingapp i sin mobil - helt gratis.
Och nog bör Spotify oroa sig för siffrorna. På sajten Product Hunt, där människor kan rösta på nya, heta produkter, trendar tjänsten S.T.A.M.P. Tjänsten, som står för "Spotify to Apple Music Playlist" gör precis som namnet antyder: Flyttar Spotify-spellistor till Apple Music.
En barriär mindre för Apple Music att oroa sig för.
På den globala musikmarkanden är det dock inte bara Apple som är på framfart. Den indiska musiktjänsten Saavn meddelade under dagen att den stängt en finansieringsrunda på 100 miljoner dollar. Pengarna, som kommer från Tiger Global, är tänkta att användas till att utveckla en videotjänst.
Tjänsten uppger att de har 14 miljoner aktiva användare i dagsläget.
Även Microsoft ser ut att ha börjat fundera allt mer kring sin musikspelare. På tisdagen rapporterar The Verge att it-jätten har bytt namn på sin tjänst från tidigare Xbox Music till Groove.
Det gamla namnet uppges ha varit för förvirrande, vilket de flesta nog kan skriva under på.