På fredagsmorgonen rapporterade Expressen att Felix ”Pewdiepie” Kjellberg förra året drog in drygt 63,7 miljoner kronor och gjorde en vinst på sanslösa 63 miljoner kronor.
Det är mer än en fördubbling av omsättningen från fjolåret då Pewdiepie hade intäkter på 29,6 miljoner kronor. Visserligen fortsätter Pewdiepie att få fler och fler prenumeranter på sin Youtube-kanal men tillväxten är inte riktigt lika stark som tidigare - ändå dubblar han alltså sina intäkter.
I praktiken innebär det att han får mer betalt för sina visningar jämfört med tidigare. Kanske har Pewdiepie fått till en bättre uppgörelse med sina annonssäljare än tidigare? Pewdiepie har själv klagat på att annonsnätverken som han jobbat för kapat åt sig en alltför stor del av intäkterna. Över 37 miljoner människor följer idagsläget Pewdiepies Youtube-kanal.
I en av de få längre intervjuerna som den svenske Youtube-stjärnan gett och som publicerades i magasinet Icon sade han bland annat:
”Google (som äger Youtube, vår anmärkning) tar 45 procent av intäkterna och sedan tar nätverket 50 procent. Då blir det inte mycket över i slutändan. Ändå är det Youtubern som producerar, finansierar och gör allt material själv. Nätverket gör ingenting”.
I samma intervju hintade Pewdiepie tydligt om att han planerade att starta ett eget nätverk där han själv och andra Youtube-stjärnor skulle ingå.
”Jag är i kontakt med ett gäng människor som jag tror skulle passa för detta. Jag är jättesugen på att få fart på detta. Hittills har alla nätverken skötts på ett otroligt dåligt sätt. Jag vill hjälpa andra Youtubers”, sade han bland annat.
Men efter det, intervjun gjordes i oktober förra året, har det varit tyst. Enligt våra källor har dock Pewdiepie översköljts av erbjudande från olika nätverk och det verkar ju alltså som han också lyckats få upp sina intäkter per tittare rejält.
Tidigare i veckan gjorde vi en podcast intervju med Vigor Sörman som driver Nordens största Youtube-nätverk Splay. Även han pekade på att Pewdiepie fick ut för lite pengar i förhållande till hur många som faktiskt följer honom på Youtube.
”Han utnyttjar bara en bråkdel av den enorma potential han har att monetisera och bygga ett varumärke kring sig själv. Han skulle absolut kunna dra in mer pengar”, konstaterade Vigor Sörman.
Vill du höra mer kring Vigor Sörmans resonemang om Pewdiepie och framtiden för rörlig bild på nätet lyssna på vår podcast som publicerades på torsdagskvällen.