Sök

Lekande lätt för Hannah Widell att bli Sveriges stora podd-drottning

Perfect Day Media

Foto: Sara Lindh

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

När andra barn lekte affär låtsades Hannah Widell och systern Amanda Schulman att de spelade in radio. Nu gör de affärer på sin barndomslek. Med flera av Sveriges största poddar förväntas systrarnas mediebolag Perfect Day dubbla omsättningen – för andra året i rad.

Varje vecka tar cirka 300.000 lyssnare del av systrarna Widell/Schulmans självutlämnande berättelser om livet. När de började spela in Fredagspodden i februari 2012 så hade de flesta knappt hört ordet poddcast. I dag är trenden hetare än någonsin – och troligtvis har vi bara sett början på poddboomen. 

”Det som är roligt är att vi har uppfunnit hur man sponsrar podcasts i Sverige. Vi hade hört att Howard Stern som har USA:s största morgonprogram, pratade sin reklam själv och tänkte att det kan vi också göra”, säger Hannah Widell, som är grundare och vd för Perfect Day.

Hon har precis satt sig i bilen för att köra den fem mil långa sträckan in till Visby från sommarhuset. Om en stund ska hon vara på plats i TV4:s studio i Almedalen för att prata poddar med Jenny Strömstedt. 

För ungefär fyra år sedan sa Hannah Widell och Amanda Schulman upp sig från sina chefspositioner på produktionsbolaget Mastiff för att starta sitt eget bolag, Perfect Day Media.

Deras affärsidé går ut på att knyta till sig intressanta personer och skapa karaktärsdrivet innehåll kring dem på alla plattformar. Alex & Sigge, Zara Larsson och Mikael Persbrandt hör till de profiler som anslutit till deras nätverk. 

”Det är inte så att vi tar in en massa pengar och delar på kakan utan vi säljer på den personliga avsändaren och per podd. Kunderna kommer till oss och säger vilken målgrupp de vill nå och vi föreslår vilka poddar som passar. Vi vill ha de största poddarna med bäst innehåll och jobbar ofta på flera plattformerna med våra profiler”, säger Hannah Widell.

Bolagsverket visar att omsättningen nära på fördubblades 2014 jämfört med 2013. Totalt landade den på 17,5 miljoner. Målet är att även den siffran ska dubblas i år igen.

Vad det kostar att sponsra deras poddar vill Hannah Widell inte berätta. Priset beror så klart på hur stor räckvidd podden har och på vilket sätt den kommersiella aktören vill exponeras.

Enligt uppgift till Breakit kan hon och Amanda Schulman få upp till 90.000 kronor per sponsor i Fredagspodden. I varje podcast medverkar flera sponsorer och lågt räknat indikrerar det att de två drar in runt en kvarts miljon per podd. 

”Inte riktigt, men det är klart att det finns vissa som vill betala jättemycket för att bli nämnda”. Jag skulle säga att Alex och Sigge ligger närmare där, de har lite fler lyssnare än oss”, säger Hannah Widell.

Att Fredagspodden blivit så populär tror Hannah Widell beror på att de vågar prata på ett naket sätt om känslor. 

”Vi är med våra lyssnare när de inte kan sova, när de har ångest eller när de föder barn. Vi får fantastiska mejl från kvinnor som varit deprimerade och som skriver att de får skratta tillsammans med oss i podden”.

Men de är inte ensamma på marknaden. En annan stor podcast-plattform är Acast som bland annat knutit till sig flera mediehus och den populära kriminalserien Spår av radiojournalisterna Anton Berg och Martin Johnson. En av de som varit med och grundat Acast är Hannah Widells ex-make Karl Rosander. 

”Jag tycker det är så härligt att de finns och de är jätteduktiga. Däremot jobbar vi på helt olika sätt när det gäller annonsering. De säljer på örontal och så många som möjligt, medan vi säljer på den personliga avsändaren. Jag tror att man bakbinder sig om man ska konkurrera med varandra. Om vi inte kan ta hand om en poddare så skickar vi dem vidare till Acast och tvärtom.”

Perfect Day Media har tidigare varit delägare i Youtube-nätverket United Screens men valde att avsluta samarbetet. 

"Vi arbetar på så olika sätt", säger Hannah Widell.  

Nu har Perfect Day Media inlett ett distributionssamarbete med Spotify. 

”Vi har valt att jobba med Itunes och kände att vi vill inte låsa in vårt material, det ska finnas för alla som vill lyssa. Det är superspännande att få prova en annan plattform”, säger Hannah Widell.

Hon växte upp på Södermalm i en riktig mediefamilj. Deras pappa är filmfotograf, mamman exekutiv producent och farmodern var den kända tidningsmakaren Gunny Widell. Vad hon själv skulle jobba med har det inte varit någon tvekan om. 

”Jag får alltid frågan hur det är att jobba med Amanda, men så här har vi hållit på sedan vi var små. När andra lekte affär så lekte vi radio och satte upp pjäser. Det är fortfarande lite som att vi leker och driver vår dröm tillsammans, säger Hannah Widell. 

Poddexplosionen i Sverige är bara ytterligare ett bevis på att tittarna och lyssnarna flyr de traditionella tv- och radiokanalerna. 

”Jag har jobbat med tv i 20 år och pratat i ungefär 20 år när den här utvecklingen skulle komma och tv:n vara död. Nu är den tiden här och det är så sjukt spännande. För mig handlar det inte om linjär-tv, poddar eller radio utan vem som har bäst innehåll. Vi har en otroligt härlig framtid framför oss”.

Namn: Hannah Widell.

Ålder: 40.
Uppvuxen: Södermalm i Stockholm.
Bor: Bromma. 
Familj: Maken Gustav Wallin, barnen Rosa, Wilma och Wille. Utöver det en stor, härlig bullrig familj med massor av systrar och deras familjer.
Karriär i korthet: Började på Veckorevyn 1991, gjorde The Real World på Meter television, utvecklingschef på Jarowskij, var med och startade upp tidningen Cosmopolitan i Sverige, programledare på TV4:s Frivolt, egna talkshowen”Hannah” på TV3, Big Brother på Kanal5 och därefter utvecklingschef på Mastiff från 2006 fram till 2011 då jag startade Perfect Day Media.
Jobbar bäst: Jag är otroligt kreativ från att jag vaknar fram till lunch. Den perfekta dagen: Då umgås jag med familjen och lagar mat och gör mysiga saker. Jag tycker om att spela tennis.
Favoritapp: Instagram.  

Läs mer