Sök

Zeptagram vill låta dig köpa rättigheterna till dina favoritlåtar

Zeptagram

Christina Löwenström, medgrundare av Zeptagram. Foto: Jonas de Lange.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

Reporter

Skulle du vilja investera i din favoritartists musik? I framtiden kan det bli verklighet.

Att säga att musikbranschen har pressats hårt av digitaliseringen är knappast någon överdrift.

I princip alla, förutom vinylnördarna, har slutat köpa skivor och ersättningen från streamingtjänsterna har varit hopplöst låg för mindre etablerade artister. Även om Spotify och de konkurrerande musikstreamingtjänsterna numera genererar stora intäkter för industrin i stort.

Men det finns ett annat sätt för musiker att dra in cash – åtminstone på kort sikt.

Som artist kan du nämligen sälja rättigheterna till sin musik. Det gjorde nyligen skivbolaget som äger hiphop-ikonen Eminems skivkatalog. Köparen ansökte då om att få sätta ut katalogen på börsen så att privatpersoner kunde investera direkt i Eminems musik.

Nu vill två svenska entreprenörer göra samma sak, men för hela världens musik.

Göteborgsparet Christina och Johan Löwenström jobbar just nu med att bygga en egen börs för musikrättigheter. Tanken är alltså att privatpersoner, istället för att bara betala för själva musiken, ska kunna investera i musikens rättigheter. Äger man en bit av en låt får man sedan en utdelning en gång i kvartalet baserat på antalet gånger låten spelats på exempelvis radion eller Spotify.

“Idag är det bara skivbolagen och ett fåtal professionella aktörer med rätt nätverk som kommer åt musikrättigheterna. Som kompositör har man idag nästan inga alternativ när man säljer sina rättigheter”, säger Christina Löwenström.

På Zeptagram, som tjänsten heter, kan man lägga upp sina musikrättigheter och sedan dela upp dem i mindre delar. Det gör att individer kan köpa en del av en låt, ungefär som en aktie är en del av ett företag.

“Rättigheterna till ett verk är egentligen en väldigt värdefull värdehandling. Den varar i upp till 70 år efter artistens död”, säger Christina Löwenström.

Hon menar att det dels är ett sätt för musiker att tjäna mer pengar under sin egen livstid, istället för att mycket av intjäningen sker efter att artisten dött. Dessutom, menar hon, är det ett sätt för musikerna att dra full nytta av sina värdehandlingar.

“Lägger man ut en del av en rättighet på en börs kan man snabbt konstatera ett värde på den. Då skulle man kunna gå till en bank och belåna den. När vi testade idén på Stockholms auktionsverk såg vi dessutom att vi fick fem gånger mer betalt för rättigheterna på den öppna marknaden”, säger Christina Löwenström.

Paret har själva bandet Tapefly och tidigare har de två jobbat med artister som Håkan Hellström, Weeping Willows och Soundtrack of our lives.

Den första versionen av Zeptagram är tekniskt sett redo för lansering men är fortfarande i stängd beta. Nu arbetar paret med att färdigställa den tekniska plattformen och få in tillräckligt med musikstycken och rättigheter i tjänsten för att kunna lansera den i början på 2018.

“Än så länge har vi våra egna verk på plattformen. Det är lite svårt att gå till någon med en ofärdig plattform och be dem lägga upp sina verk där. Nu när vi har en första version klar är vi inte speciellt oroliga för att inte få in tillräckligt med verk i tjänsten”, säger Christina Löwenström.

Ett problem för tjänsten är att royalty-utbetalningarna – det vill säga ersättningen för att en låt spelas – är väldigt låg. Från Spotify kan det enligt uppgifter till Breakit röra sig om 50.000 kronor om du får hela 1 miljoner strömningar. 

Kan man som privatperson verkligen dra in några pengar på det här?

"I dagsläget är det inga stora pengar annat än att aktien i sig går upp eller ner, men framtiden möjligheter att ta betalt för musiken med ny teknik är ljus. En stor artist kan ändå ger mer än bankräntan. Samtidigt är inte Spotify den enda plattformen man får royalties från", säger Christina Löwenström.

Hur länge är det tills jag kan äga min favoritlåt av Beyoncé?

“Ett halvår kanske”, säger Christina Löwenström skämtsamt och fortsätter:

“Nej, men vi jobbar med lite olika scenarier så vi får se vad vi börjar med. Vi måste gå ut och prata med både artister och förlag och leta kataloger. Det kommer krävas mycket pengar för att köpa Beyonces katalog.”

Läs mer