Sök ikon

Svenskarna lanserar en digital musikplattform – tar in miljonkapital

Artikel bild
Per Emanuelsson t.v och Ashkan Fardost t.h. Foto: Soundtrap.

Den svenska startupen Soundtrap laserar en digital musikplattform där du kan skapa musik och dela den med andra. För att kunna anställa fler utvecklare tar företaget nu in en såddrunda på 1 miljon dollar, motsvarande 8,2 miljoner kronor.

Sara Lindmark

Sara Lindmark

sara@breakit.se

Reporter

Tre år har gått sedan Fredrik Posse, Björn Melinder och Gabriel Sjöberg drog i gång sitt företag. Något senare anslöt bolagets vd, Per Emanuelsson. I september släpptes en betaversion av Soundtrap och i måndags lanserades en fullskalig version av den molnbaserade musikplattformen.

“När vi startade hette vi Playwerk och var mer som en gitarrskola. Men vi ville göra det enklare att skapa musik och vara kreativ, så vi bytte inriktning och byggde en bredare tjänst, en musikbaserad studio”, förklarar Fredrik Posse.

Soundtrap påminner om musikprogrammet Garage band för Mac men en stor skillnad är att svenskarnas tjänst fungerar på vilken Apple- eller Microsoftenhet som helst.

Du kan sitta i till exempel Malmö och spela in en låt på keyboard och din kompis i Barcelona kan lägga på en sång i realtid. Låten sparas i ett moln som gör att användarrna kan dela musiken mellan varandra precis som de vill.

“Somliga kallar det ett Google docs för musiker på grund av den här kollaborationsmöjligheten som vi är helt ensamma om”, säger Fredrik Posse.

Användarna loggar in från valfri webbläsare och väl inne i systemet kan de välja bland 50 software-instrument (om man inte vill koppla in sitt riktiga instrument), runt 1 400 loopar och 25 ljudeffekter. Plattformen innehåller också ett videochattfönster.

“Våra konkurrenter har utgått från konventionella tekniskt avancerade studiomiljöer och kopierat hårdvaran i sitt användargränssnitt. Vi vill däremot ta bort alla knappar och gå direkt på record så att man får till den spontana kreativiteten, som ofta dör om man måste ställa in 72 knappar innan man kan komma till skott”, säger Fredrik Posse.

Soundtrap används idag som undervisningsverktyg i 150 amerikanska skolor och har haft 130 000 beta-testare i 175 olika länder.

Målsättningen är nu att expandera globalt.

“Vi fungerar som Garageband fast för Chromebooks, som är den dator som erövrar skolmarknaden i både USA och Europa. Nyligen fick vi ett pris som bästa webbsida för utbildning och lärande av American Association of School Librarians”, säger Fredrik Posse.

I samband med den nya versionen av Soundtrap har företaget nu alltså tagit in en miljon dollar, runt 8,2 miljoner svenska kronor, i riskkapital från den svenska affärsängeln Lars Bergström.

“Från och med augusti är vi tretton personer och nu ska vi anställa fler, framförallt utvecklare. Målet är att bli den dominerande leverantören av den här typen av tjänster. Idén är skalbar och vi ska bli globala”, säger Fredrik Posse.

Läs mer