Sök

Så vill Football Addicts-grundaren skaka om fotbollsindustrin

Football AddictsBreakit i AlmedalenForza Football

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Han säger sig ha världens bästa arbetsplats – och har byggt världens näst största fotbollsapp. Men Patrik Arnesson, mannen bakom fotbolls-appen Forza Football, ambitioner sträcker sig längre än så – hela 100 år fram i tiden.

Den svenska fotbollsappen Forza Football, som utvecklats av Göteborgsbaserade FootballAddicts, växer så det knakar. När bolaget släppte sin app 2012 fick de direkt 300 000 användare – en siffran som sedan dess har tiodubblats.

”Det största var att ändå bygga en produkt som folk faktiskt använder. Innan byggde vi en fotbollssajt i två år som ingen använde. Så då spelade det ingen roll om 100 000 eller 300 000 som använde den. Det var bara skönt att någon gjorde det”, säger grundaren Patrik Arnesson när Breakit intervjuar honom i Almedalen, som en del av konceptet ”Digitala tänkare” i samarbete med Unibet.

Idag är appen världens näst största fotbollsapp och totalt bevakar man 560 fotbollsligor runt om i världen. Information om startuppställningar, videoklipp och målgörare skickas dagligen ut till fotbollsfans – som även får möjlighet att rösta i olika frågor.

Till och med målskyttarnas skomodeller presenteras, vilket är en del av intäktsmodellen.

”Vi samarbetar med exempelvis Nike”, säger han.

Enligt Patrik Arnesson driver de bolaget med målsättningen att demokratisera fotbollsvärlden.

”Vårt stora mål är att demokratisera fotbollen. Det första vi såg, som var ett stort problem, är att man plockar en åsikt som sedan blir fansens åsikt. Då sa vi att, ja vi kan faktiskt samla in vad tycker fansen. Nu har vi har 3 miljoner som använder appen.”

Men vägen till en helt demokratiserad fotbollsvärld är lång.

”För att kunna demokratisera behöver vi flera hundra miljoner användare – vi har bara tre miljoner idag. Det är ett ganska stort steg, och vi tror att vi måste skapa ännu mer innovativa produkter för att nå dit. Varje torsdag och fredag jobbar därför alla på bolaget med att ta fram nya fotbollsappar som ska kunna revolutionera fotbollen.”

”Jag tror på att låta organisationen driva utvecklingsprojekten och inte cheferna.”

Men det är inte bara demokratisering av fotbollen som Patrik Arnesson är intresserad av. Målsättningen är att göra fotbollen som helhet mer lönsam.

”Om du kollar på klubbarna idag så kommer ungefär 30 procent av intäkterna från tv, 30 procent från sponsorer och 30 procent från matchintäkter. Det betyder att bara 30 procent av intäkterna kommer från en direktrelation mellan fans och klubbar, vilket gör att fansen får lite makt över klubbarna och att klubbarna blir väldigt sårbara mot tv-aktörer och sponsorer. Det tror jag är ett problem för att demokratisera fotbollen. Det tittar vi mycket på.”

”I Sverige, som är föreningsdrivet, så är det väldigt få som är medlemmar. En klubb som blåvitt, eftersom jag kommer från Göteborg. De bedöms ha 300 000 fans, men bara 5 000 medlemmar. 

"Det betyder att bara 1,6 procent av fanbasen blir medlemmar.”

Ur e-handelskontext är det alltså dålig konvertering från intressenter till betalande medlemmar?

”Så kan man definitivt säga.”

”Vi skissar på en produkt där det handlar om att låta fansen komma närmare klubben och påverka klubben. Det är ett viktigt led i att demokratisera fotbollen, men också ge bättre upplevelse för fansen.”

Är tanken att de ska bli någon form av digitala medlemmar?

”Det är precis det vi tänker oss – skapa en produkt som gör att klubbarna kommer närmare fansen och på så sätt kunna påverka och förändra fotbollen. Klubbarna vill att fansen ska påverka, men de har svårt att nå ut till de riktiga fansen.”

Men klubbarna är kanske inte de mest digitala. Är tanken att de ska behöva ändra sig eller ska du göra jobbet?

”Jag tror vi kan hjälpa till. Vi vill skapa plattform där de kan kommunicera till fansen och skapa även skapa en intäktsmodell.”

”De är inte särskilt innovativa klubbarna.”

Patrik Arnesson menar att man kan dra paralleller till musikbranschen och Spotify.

”Sony och alla de stora skivbolagen ville också äga sina produkter och tjänster, men att bygga produkt är svårt och komplicerat och man måste vara väldigt duktig på det. Jag brukar säga att det var större chans för musikbolagen att bygga en bra streamingtjänst än att en enskild klubb skulle kunna bygga en bra klubbupplevelse.”

”Vi har visat att vi kan bygga bra fotbollsprodukter.”

Idag arbetar 17 personer på Football Addicts kontor i Göteborg – en plats bolaget trivs på.

”Platsen du befinner dig på har inte ett jättestor värde. Jag tror du kan bygga en världsledande produkt var i världen du än befinner dig. Vi flyttade till San Francisco under en månad för att testa, för vi trodde det skulle ha ett stort värde. Det var lite dyrare än Göteborg, det var den stora skillnaden.”

”Jag gillar egentligen inte startupvärlden och scenen. Det är ganska många som lägger ganska mycket tid på att prata om startups och prata om att göra saker och väldigt lite tid på bygga produkter. ”

Att de trivs i Göteborg är däremot inte så konstigt. Hela fjolårets vinst gick till att renovera nya kontorslokaler i Göteborg. Numera kan de anställda vila upp sig i ett avslappningsrum, bada i ett bollhav och spela fotboll på en fotbollsplan på kontorstid.

”Tanken är egentligen att om bolaget ska finnas i hundra år är det bra med en bra arbetsplats och jobbar du 8-17, vilket är 70 procent av vakna tid. Då är det värt att investera i att ha en bra arbetsmiljö. Vi bestämde oss för ett år sedan att vi skulle bygga världens bästa arbetsplats.”

”Vi flyttade in för tre veckor sedan och det har blivit väldigt, väldigt bra kontor. Jag brukar fråga alla som kommer dit om det är världens bästa arbetsplats, och ingen har svarat nej. Men det kan vara för att de inte vågar säga annat.”

Lyssna på hela intervjun i podd-format nedan:

Läs mer: Football Addicts dissar riskkapital – men får Creandum som delägare

Läs mer