Sök

Musqot tar in pengar – ska rädda företagens marknadsavdelningar

Musqot

Foto: Musqot

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Den svenska startupen Musqot hjälper företag att styra upp sin marknadsföring. Nu tar bolaget in 2,5 miljoner kronor i riskkapital.

De två grundarna bakom Musqot, Oscar Nelson och Håkan Sjöberg, har byggt ett molnbaserat verktyg som ger företag kontroll och överblick av hela sin marknadsplan.

“På ett stort företag är det ofta väldigt svårt att hålla kontroll på hur allt hänger ihop. Ofta har man ett gigantiskt excelblad, det är så man planerar marknadsföringen. Många aktiviteter sker samtidigt men man har inte riktigt koll på hur de hänger ihop och påverkar varandra”, säger Oscar Nelson, som även är vd för företaget.

Musqot hjälper även företag att optimera resultat av investeringar. Marknadsplanen som kunden har byggt upp i systemet kopplas ihop med affärsmässiga resultatindikatorer.  

“Vi integrerar vårt system med andra datakällor som kunden har. Det kan vara exempelvis försäljning från deras ekonomisystem eller antalet medlemmar i kundklubben”, säger Oscar Nelson.

Startupen lanserades i januari efter ett års utvecklingsarbete. Sedan december har bolaget tagit in externt kapital i tre omgångar, på totalt 3,9 miljoner kronor.

Den senaste finansieringsrundan på 2,5 miljoner kronor är just avslutad och hälften av de pengarna kommer från två helt nya investerare, Elis Nemes och Börje Denter. Den förste av dem har en bakgrund från amerikanska bolag som Sun Microsystems och Novell och den andra har tidigare varit chef för Skandia Leben i Schweiz.

“Pengarna kommer primärt gå till att bygga upp vår sälj- och marknadsorganisation. Det handlar om att rekrytera säljare och investera i externa marknadsaktiviteter, som annonser, mässor och branschevent”, säger Oscar Nelson.

Har många företag dålig koll på sina marknadsplaner?

“Dessvärre är det så. Vi ser tydligt att marknadsavdelningen oftast är den avdelning som har minst systemstöd jämfört med sälj, logistik och ekonomi. Samtidigt har marknadsavdelningen stora krav på sig att bli mer systematiserade för att bevisa och stödja vad man genererar för reslutat”.

Som ett led i att satsa mer aggressivt på uppbyggnad av sälj- och marknadsorganisationen har Musqot anställt Thomas Lönnegren som säljchef. Han kommer närmast från Focal Point som köptes upp av Telelogic och sedan IBM.

Priserna för tjänsten varierar beroende på nivå och funktionalitet men kostar 15.000 kronor och uppåt per kund. Just nu är antalet betalande kunder tio, men inom fem år är målet att ha minst 10 miljoner dollar i försäljning på 1.000 kunder.

“Redan 2016 ska vi kunna nå break even om vi vill på ungefär 100 kunder”, säger Oscar Nelson.

Läs mer