Satsningen är ett tydligt tecken i tiden där den traditionella tv-industrin tappar mark till förmån för den digitala. Vi har tidigare berättat om att TV4 planerar att starta ett Youtube-nätverk och varit och ryckt i flera av de svenskar som har flest prenumeranter på Youtube.
Nu bekräftar TV4-gruppen att populära De Vet Du blir den första värvningen.
“Underhållning och humor är en stor del av TV4:s dna så de passar jättebra in i med vår verksamhet. Ett annat viktigt område för oss är mat, så det och ett par andra områden kommer vi också att titta på”, säger Carola Lundell, affärsutvecklingschef hos TV4-Gruppen.
Musik- och humorgruppen bildades 2011 av barndomsvännerna Johan Gunterberg, Christopher Martland, Tor Wallin och DJ-HUNK. På Youtube har de över 113.000 följare och har gjort succé med bland annat Klä av dig naken och Fucka ur.
Syftet med det nya talangnätverket är att samla några av Sveriges största talanger under ett tak och hjälpa dem växa men även att erbjuda sitt eget annonsörsnätverk nya och skräddarsydda lösningar kring till exempel branded content för att nå yngre målgrupper.
“Vi ser att yngre målgrupper tenderar att konsumera en annan typ av rörligt innehåll på andra slags plattformar än traditionell tv. Vi vill också hjälpa våra annonsörer att nå den här målgruppen. Sedan är det klart att det finns möjlighet att hitta talang på den här vägen, men det är inte självändamålet”, säger Carola Lundell.
Blir ni konkurrenter till Splay och United Screens nu?
“Inte direkt skulle jag säga. Vi kommer inte att fokusera på enorma volymer eller på att bygga upp flera hundratals Youtube-kanaler. Istället vill vi ha en approach där vi utgår från en talang och jobbar med den på flera olika plattformar, som vår egen, inte bara Youtube. Det är klart att det finns stora likheter men vi kommer att ha en lite annan approach.
Vi har tidigare rapporterat om att TV4 ska ha lockat Youtube-stjärnorna med garantisummor för att ta steget över till till dem. Carola Lundell säger att tv-kanalen inte har erbjudit talangerna några övergångssummor.
“Vi köper inte över talang och det kommer vi inte att göra heller. Självklart har vi en kommersiell uppgörelse, och om man deltar i ett program, vilket De Vet Du med största sannolikhet kommer göra, blir det aktuellt med arvode för det också”, säger Carola Lundell.
TV4 sitter i förhandling med flera youtubers men man behöver inte vara etablerad för att väcka tv-kanalens intresse. Totalt jobbar ett team på sex personer med talangnätverket.
“Vi kommer inte bara att gå på etablerade youtubers utan har många program som till exempel Sveriges mästerkock där vi får in unga människor med potential men som kanske inte själv tagit tillvara på den. Vi vill vara med och bygga talang”.