Sök

Funnel vill ta död på kalkylarket – fick just in 85 miljoner kronor

IndustrifondenFunnel

Teamet bakom Funnel med vd Fredrik Skantze i front. Foto: Pressbild samt Joseph Kent/Flickr

Sara Lindmark

Sara Lindmark

Reporter

Funnel vill göra livet enklare för marknadsförare världen över. Med nytt riskkapital i ryggen ska bolaget fortsätta sin expansion till USA och Europa.

Stockholmsbaserade Funnel gör det möjligt för marknadsförare att automatisera data från många olika annonskällor i realtid. Syftet är att ge företag en bättre helhetsbild över sina investeringar i onlinemarknadsföring.

Alltså: en bättre version av Excel eller Google kalkylark.

Nu får bolaget in 85 miljoner kronor i en runda som leddes av det brittiska riskkapitalbolaget Balderton Capital. Även de befintliga ägarna Industrifonden och Zobito finns med bland investerarna.

”Marknadsförare världen runt har länge förlitat sig på spreadsheets för att analysera sina marknadsföringsinvesteringar och presentera veckorapporter. Men de är långsamma och ineffektiva som verktyg och i takt med att antalet annonseringsplattformar växt har detta blivit allt för arbetsintensivt och felmarginalen är hög”, säger Fredrik Skantze, medgrundare och vd på Funnel.

Funnel kopplar idag samman över 250 olika annonseringsplattformar och kunderna hanterar över åtta miljarder kronor genom plattformen. Några av dessa är snabbväxande e-handlare som Daniel Wellington, NA-KD och Footway men även fintechbolag som Izettle och Crowd cube.

“Antalet kanaler som företag kan använda för att annonsera kommer att fortsätta att öka. Den som kan aggregera och analysera den här datan kan uppnå enorma fördelar genom att både reducera kostnader och öka effektiviteten i sina marknadsinvesteringar”, säger Suranga Chandratillake, partner på Balderton Capital.

Funnel har 32 anställda och huvudkontor i Stockholm. I slutet av förra året flyttade medgrundaren och kommersiella chefen, Per Made, till Boston för att öppna ett kontor för den amerikanska marknaden. I dagsläget står USA-satsningen för 25 procent av omsättningen.

Det nya riskkapitalet kommer att användas till att vidareutveckla Funnel från att hantera data från annonseringskanaler till att hantera alla typer av marknadsföringsdata. Planen är också att fortsätta expandera i både USA och Europa.

Läs mer