De senaste dagarna har jag fått ägna åt självrannsakan. Hur tänkte jag egentligen? Tänkte jag alls? Varför ska jag alltid ha så bråttom?
Bakgrunden var mitt infall i förra veckans krönika att lansera idén om att Breakit ska ha en journalist som på heltid bevakar och granskar allt som händer i Spotify. En renodlad Spotify-reporter helt enkelt, precis som kvällstidningarna haft dedikerade Zlatan-reportrar.
Så långt verkade idén fallit i god jord hos er läsare men det var när vi kom till den lilla detaljen kring finansieringen som jag stötte på tung patrull. Min tanke var att låta alla intresserade teckna upp sig för ett “Spotify-preniumabonnemang” á 99 spänn. Reaktionerna på detta förslag var inte nådiga. Min mailbox fylldes av reaktioner som ”för dyrt”, ”för nischat” och ”fel ämne”.
Och min uppmaning att spontan-anmäla sig till denna journalistiska satsning blev inte direkt någon succé – i skrivande stund har jag fyra (4) anmälningar. Hm, med den konverteringsgraden bland Breakits läsare lär jag inom kort tvingas fråga aktieägarna om mer kapital.
Men, men jag tror fortfarande på idén. I alla fall rent journalistiskt. Så lätt kommer jag inte ge upp. Lovar att återkomma inom kort med en revidering av ursprungstanken.
Trevlig helg!
Veckans scoop 1: Skincity till börsen. Den snabbväxande e-handlaren som är nischad på skönhetsprodukter har bland annat riskkapitalbolaget Rite som storägare. Nu är siktet inställt på en börsnotering i början av nästa år, hävdar en investerare jag snackat med som brukar ha rätt.
Veckans scoop 2: Pierce Holding till börsen. Ärligt talat hade jag aldrig hört talas om bolaget när jag i veckan fick reda på att även den här e-handlaren förbereder en notering. Pierce Holding står bakom sajterna 24MX, XLmoto och Sledstore som säljer tillbehör till motorcyklar och snöskotrar. Verksamheten omsätter en bra bit över 500 miljoner kronor och kan kanske bli en småspararfavorit?
Veckans debutant: Stefan Lundell. Gjorde premiär som aktie-expert i Breakits live-sändning på Facebook i onsdags. Riktigt kul! Väntar nu otåligt på programledarerbjudanden från CNBC, EFN, DI-TV och de andra ekonomikanalerna som just nu slåss om tittarnas gunst.
Veckans PR-geni: Isabella Löwengrip. Bloggerskan och entreprenören Isabella Löwengrip missar sällan en chans att surfa på oss i media. I veckan var det dags igen då hon i en kryptisk bloggpost presenterade sitt senaste projekt Nordic Tech House. Namnet fick såklart oss på Breakit att nappa – och producera denna artikel. En text som gav Isabella Löwengrip mer gratisreklam och oss på Breakit bra trafik efter att Isabella givetvis länkat till den i sina egna mediakanaler. Och så var alla nöjda. Kanske snart läge för oss på Breakit att jobba med lite klassisk granskande journalistisk även när det gäller PR-geniet Löwengrip?
Veckans platsannons: Gunilla Herlitz. Missa inte vår stora helgintervju i morgon med min gamla chef. Gunilla Herlitz var den som räddade Dagens Nyheter från digitalt fiasko innan hon lämnade Bonnier-koncernen åt sitt öde, typ. Efter ett års ledighet (och lite styrelsejobb) verkar hon mer än sugen på ett nytt operativt jobb. Eller som hon själv uttrycker det: ”Jag har ett stort gig kvar i mig”.
Veckans ”tack-men-nej-tackare”: Prins Daniel. Vi bjöd så klart in kungafamiljens största startup-ivrare till vår glödheta konferens Fintech Stockholm (det finns fortfarande några platser kvar - boka här). Via sin sekreterare hälsade Prins Daniel skriftligen att han ”uppskattar den vänliga inbjudan men måste tacka nej av kalendermässiga skäl”. Du får en ny chans nästa år, Daniel!