På fredagen åt ett gäng svenska techföretagare lunch med finansminister Magdalena Andersson och näringsminister Mikael Damberg i statens representationshus Villa Bonnier i Stockholm, där också Breakit var på plats.
Syftet med lunchen var att bolla idéer kring hur regeringen kan hjälpa nya digitala företag att växa.
“Sverige är ett litet land. Det är ibland en nackdel men det kan också vara en fördel, eftersom vägarna till samtal är kortare. Vi är inte så hierarkiska av oss”, sa Magdalena Andersson när hon välkomnade bolagen.
En fråga som flera startups tog upp var Brasiliens tuffa regler för utländska företag. Landet har bland annat kapitalkontroller, vilket innebar att det är svårt att flytta pengar därifrån till Sverige.
“Det man vill är ju att kunna få tillbaka pengarna man tjänar där och ta hem dem till Sverige, för att finansiera mer utveckling. Men de ligger låsta i Brasilien och man vet inte vad man ska göra med dem”, sa hälsoappen Lifesums vd Henrik Torstensson.
Även preventivappen Natural Cycles medgrundare Elina Berglund lyfte fram brasilianska regler som ett hinder för export.
“Vi säljer utöver själva appen också termometrar som kvinnor kan mäta sin kroppstemperatur. Vad vi har upptäckt är att i just Brasilien får vi inte sälja något som är tillverkat utanför landet. Därför skickades alla termometrar tillbaka i början, vilket gjorde oss ganska förvånade. Det gjorde att vi tappade ganska mycket användare. Nu har vi hittat ett företag som tillverkar termometrarna på plats i Brasilien men det var inte helt lätt”, sa hon.
Mikael Damberg öppnade för att det kan ske en förbättring vad gäller handelsvillkor med Brasilien, till följd av Saabs försäljning av stridsflygplan dit.
“Brasilien vill nu ha ett strategiskt partnerskap med oss. De har valt oss som ett av fyra länder i världen till det. Den här sortens problem som ni tar upp är sådant som vi kommer att kunna ta upp på våra möten med ministrarna där. De kanske inte fixar alla problem vi kommer med men de kan fixa en del”, sa näringsministern.
På mötet närvarade också bland andra Spotifys medgrundare Martin Lorentzon, tv-projektverktyget Dramatifys medgrundare Annika Lidne och fiskeappen Fishbrains vd Johan Attby.
Under en diskussion om hur Sverige kan locka fler duktiga programmerare att komma hit och arbeta lyfte Johan Attby fram möjligheten för landet att skryta mer om sina framgångar.
“Vi är lite dåliga på att marknadsföra oss utanför Sverige. Det hade nog varit enklare att rekrytera från andra länder om vi hade ett naturligt inflöde av kompetenta personer som har hört talas om Sverige och som tar egna initiativ att komma hit”, sa han.
Dramatifys medgrundare Annika Lidne påpekade att de svenska näringslivorganisationerna kanske inte riktigt är anpassade för att sprida ny svensk digital teknik utomlands.
“Business Sweden har väl mest sysslat med att hjälpa företag som säljer lastbilar, flygplan och så vidare. De som jobbar med att hjälpa startups behöver nog vara människor med andra kunskaper. Och om startups ska åka på dyra mässor i andra länder för att marknasdföra sig behöver de nog mer stöd från staten. Många bolag har inte råd att lägga 20.000-30.000 kronor för att åka på en konferens”, sa hon.