Det var nästan så att man kunde känna teknikhistoriens vingslag i luften sommaren 2016.
I buskar, på gatorna och vid vattendrag dök de upp: Squirtle, Pikachu och alla de andra.
Monsterhajpen var ett faktum.
En nattvandring för Pokémon Go-frälsta lockade tusentals personer och vid Stockholms Stadion ramlade en man och spetsade låret när han försökte klättra över staketet för att fånga en pokémon.
Vi teknikjournalister kliade oss på hakan och konstaterade att ”det här är genombrottet för AR” – den teknik som på svenska kallas förstärkt verklighet eller blandad verklighet.
Lanseringen fick stora ekonomiska konsekvenser. Spelutgivaren Nintendos aktie rusade med 100 procent under de första två veckorna efter lanseringen – en värdeökning på cirka 180 miljarder kronor.
Hajpen höll i sig över sommaren – men sen dog det.
Eller?
Nej, faktum är att det är helt fel att påstå att Pokémon Go är dött. Det är inte ens halvdött.
Sanningen är snarare att appen har gått från att vara ett spel som alla spelar, till ett spel som väldigt många spelar. Det går att tjäna bra med pengar även på det sistnämnda.
Det världsledande appanalysbolaget App Annie, som är så nära en branchstandard man kan komma i ämnet, uppskattar följande:
- Pokémon Go har hittills genererat intäkter på cirka 10 miljarder kronor sedan starten, i form av de köp av bonusar som går att göra i appen.
- Av den summan har cirka 2 miljarder kommit under 2017 – alltså ett halvår till ett år efter den stora hajpen. Det är pengar det med.
Det stämmer dock att intresset för spelet har rasat sedan augusti 2016.
När Pokémon Go peakade hade det, enligt App Annie, 380 miljoner användare globalt.
Sedan dess har fyra av fem spelare försvunnit.
Niantic som har utvecklat Pokémon Go erkände själva i april 2017 att ”bara” 65 miljoner människor då spelade aktivt på månadsbasis.
Men 65 miljoner användare är samtidigt en fantastisk siffra. Det är fler än de som spelar World of Warcraft, fler än antalet som använder Uber.
Vad gäller Iphone-användare i USA är Pokémon Go till exempel fortfarande den nionde mest intäktsbringande appen – efter succéspelet Clash of Clans men före exempelvis Youtube och Spotify. I Sverige är appen i skrivande stund etta på samma lista.
Så, summa summarum, Pokémon Go var ett jättegenombrott för AR och en enorm popkulturell trendsättare.
Och appen är fortfarande en ekonomisk succé.
Även om du, jag, din mormor och till och med Breakits djupt Pokémon-nostalgiska reporter Jonas de Lange har slutat spela.