Sök ikon

Det är så cyniskt och osmakligt att man baxnar

Artikel bild
Olle Aronsson är medgrundare på Breakit + genrebild. Foto: Breakit/TT

Kasinon är utestängda från delar av reklammarknaden i Sverige. Därför har en del aktörer hittat andra, ibland djupt omoraliska, metoder – som att låtsas vara en barnsajt för att ragga spelare.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

En gång blev jag lurad av en krönikör.  Killen, som vi kan kalla för Anders, ville skriva en gästkrönika på Breakit om datorspel. Texten var utmärkt, jag publicerade – men gjorde en rejäl tabbe: Jag granskade inte de länkar som Anders klistrat in i krönikan tillräckligt noga.

En bra bit ner i texten fanns en länk till en pokersida, vilket flera läsare uppmärksammade mig på.

När jag konfronterade Anders med det ville han först inte erkänna att han fått betalt av pokersajten för att sätta dit länken, men efter några följdfrågor kröp det fram.

“Anledningen att jag inte var ärlig från början är att länkar till pokersidor ofta skrämmer iväg redaktörer”, skrev han i ett mejl.

Anders är inte ensam.

Tvärtom: Greppet att smyga in länkar till kasinosidor på webbsajter, som i själva verket handlar om något helt annat, förefaller vara utbrett.

Breakit kan idag berätta att organisationen Barnverket, som arbetar för att förbättra barns hälsa och stärka deras rättigheter, i praktiken har utsatts för en kapning av kasino-marknadsförare. Syftet: Att lura in besökare på en sajt som förefaller handla om barnhälsa, när den i själva verket bara vill driva trafik till spelsajter.

Det är så cyniskt och osmakligt att man baxnar. Det visar också på hur saker och ting kan gå väldigt fel när företag gör precis allt de kan för att hamna högre upp i sökträffar på Google.

Vanligtvis sker länkningen förstås från sajter med uppenbar kasino-koppling. Svensk-ägda företag som börsnoterade Catena Media och utmanaren Raketech har på kort tid lyckats bygga upp stora verksamheter som tjänar pengar på webbsidor som länkar till spelsidor.

Raketech, som äger Barnverket.nu, har nu stängt ner den sidan efter kritiken – vilket förstås är positivt.

Men att kapningen överhuvudtaget ägde rum är ytterligare ett exempel på en dålig kultur i delar av branschen.

En förändring kan dock vara på gång.

En anledning till att just kasino-sajter använder de här sinnrika greppen i sin marknadsföring är att de är utestängda från stora delar av den reguljära reklam-marknaden.

I tv och på kvällstidningarnas sajter syns de ständigt – men såväl Facebook och Google som många publicister har stränga begränsningar för kasino-reklam mot kunder i Sverige.

Det här kan förändras när det svenska spelmonopolet skrotas – vilket är på väg att hända. Då öppnas möjligheten för privatägda spelbolag att söka licens i Sverige i stället för att verka från utlandet.

Statens mål med förändringen är grovt förenklat att rensa upp i branschen genom att dela in betting-industrin i å ena sidan skötsamma, licensierade aktörer – och å andra sidan ett gäng “fulspelare” utan licens vars verksamhet blir olaglig och förhoppningsvis kan stängas ner.

Låt oss hoppas att licens-systemet kan sätta stopp för oseriösa grepp, som det Barnverket utsattes för.

Olle Aronsson är ansvarig utgivare på Breakit

Läs mer