Sök

Konsultjätten Deloitte slukar Acne

Victor Press, Daniel Olsson, Tomas Skoging, Paul Thompson Foto: Press

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

Storaffär i byråvärlden – den kreativa byrån Acne slukas av konsultjätten Deloitte.

Hur stor affär det rör sig om i kronor och ören är än så länge okänt. Men med tanke på att reklambolaget Acne omsatte 256 miljoner kronor under sitt senaste räkenskapsår, med ett rörelseresultat på närmare 30 miljoner kronor, så rör det sig sannolikt om en riktig jackpott för ägarna bakom bolaget.

Enligt information från Valu8 ägde Victor Press, Tomas Skoging och David Olsson koncernbolaget MDTM Invest innan affären.

“Våra kunder vill ha en kombination av dataanalys och kreativitet. Deloitte Digital är bäst i klassen när det gäller digitala lösningar. Genom att kombinera deras kunskap med vår storytelling kan vi komma med ett högst relevant erbjudande till marknaden”, säger Victor Press, som tillsammans med vd David Olsson fortsatt kommer att leda verksamheten.

Deloitte Digital kommenterar:

“Köpet av Acne är ett viktigt steg mot att Deloitte Digital kan erbjuda den fulla palletten av digitala och kreativa tjänster, med kunder som i högre utsträckning söker efter en multidisciplinerad partner”, säger Paul Thompson, head of Deloitte Digital for Europe, the Middle East and Africa (EMEA) i ett pressmeddelande.

I köpet ingår avdelningarna Acne Advertising, Acne Film, Acne Drama och Acne Digital. Acnes klädbolag ingår således inte.

Deloitte har tidigare köpt den svenska mobilbyrån Mobiento.

Läs mer