2016 blev ett starkt år för mediekoncernen Schibsteds nyhetsapp Omni. Årsredovisningen, som nyligen blivit offentlig, visar att omsättningen nästan dubblades till 40 miljoner kronor (24 miljoner kronor 2015). Bolaget går fortfarande med förlust men förlusten minskar något jämfört med 2015 och hamnade på 6,6 miljoner kronor (minus 6,7 miljoner kronor 2015).
“Vi är mycket nöjda. Vi hade, som alltid, extremt högt ställda mål för fjolåret. Men de målen överlevererade vi på”, kommenterar Omnis vd och medgrundare, Markus Gustafsson.
En viktig förklaring till försäljningslyftet är Omnis framgångar inom segmentet sponsrade artiklar (native). Ungefär 65 procent av Omnis annonsintäkter kommer från native.
“Vi har bara sett början på native. Jag ser inga moln på himlen där, tvärtom oändliga utvecklings- och tillväxtmöjligheter”, säger Markus Gustafsson som inte vill spekulera publikt när Omni ska gå med vinst:
“Som en del av en börsnoterad koncern så varken kan jag eller får jag svara på den frågan. Men vi satsar och investerar fortfarande tungt, vilket förstås syns på sista raden”.
I höst drar Omni igång en ny satsning som kan bli en allvarlig utmanare till mediejätten Bonniers flaggskepp inom affärsjournalistik, Dagens Industri. Den rosa affärstidningen har under många år varit en stor kommersiell succé för Bonnier-koncernen och bara under fjolåret gjorde Dagens Industri en rörelsevinst på över 150 miljoner kronor. En del av de vinstkronorna vill Markus Gustafsson nu komma åt när Omni lanserar en helt ny app specialiserad på ekonomibevakning.
“Fokus för den nya ekonomitjänsten kommer att vara på börs- och bolagsbevakning. Tänk dig Omni, men för affärsnyheter med världens alla affärsmedier samlade på ett ställe”, säger Markus Gustafsson som själv värjer sig en aning mot beskrivningen att Omni startar en rak konkurrent till Dagens Industri:
“Dagens Industri är i första hand en utmärkt papperstidning, som även finns publicerad på nätet. Det vi har utvecklat är någonting helt annat: en avancerad nyttotjänst för affärsläsare, en app som alla bolags- och börsintresserade kommer att ha extremt stor daglig nytta av på förstaskärmen i sina mobiler”, säger Markus Gustafsson.
Lanseringen av ekonomiappen kommer till stånd efter att Omni lagt ner en hel del tid och kraft på att kartlägga affärsläsarnas nyhetskonsumtion.
"De upplever att ingen har en riktigt bra lösning för dem. Många affärsläsare går så långt att de beskriver dagens affärstidningar – både i Sverige och internationellt – som gårdagens rosa papperstidningar men numera publicerade på nätet", säger Markus Gustafsson och tillägger:
"Vi gör den här satsningen för att det finns ett stort hål på marknaden och affärsläsarna säger att de upplever stora problem som inga affärsmedier löser i dag".
I augusti kommer några tusen personer få möjlighet att prova på ekonomitjänsten och senare i höst släpps den till hela den svenska marknaden.
Förutom ekonomitjänsten flaggar Markus Gustafsson för ytterligare ett nytt kommersiellt ben.
"Den andra stora satsningen i höst är att vi går tungt in i företagssektorn (B2B) där vi utvidgar vår affärsmodell genom att sälja både teknik och redaktionellt innehåll till externa kunder. I juni berättade vi om den första kunden som inte är några mindre än Svenskt Näringsliv. Vi låter kommersiella partners integrera vårt innehåll i sina tjänster, eller som i Svenskt Näringslivs fall, där Omni och Schibsted även står för den tekniska utvecklingen av tjänsten".