Den svenska fyndsajten Fyndiq lanserar på tisdagen i Tyskland. Det är bolagets första större utlandsexpansion.
"Vi har alltid vetat att Sverige bara var början och jag är stolt över att vi nu har tagit första steget till att bli den bästa globala marknadsplatsen för fyndvaror”, säger Fyndiq vd Dinesh Nayar.
Intåget i Tyskland finansieras med de 150 miljoner i riskkapital som Fyndiq tog in förra året från Northzone och Industrifonden.
Bolaget är i sig ingen e-handlare. Fyndiq fungerar i stället som en marknadsplats där andra e-handlare kan ladda upp svårsålda produkter med sänkt pris.
I tisdagens pressrelease om Tysklands-expansionen passar Fyndiqs ledning på att pika konkurrenten Amazon.
"I Tyskland har marknadsplatser som Amazon fått utstå en hel del kritik ( -- ) för att de själva lagerhåller och säljer produkter i konkurrens med de e-handlare som säljer på plattformarna", skriver bolaget.
I klarspråk: Fyndiqs pitch mot de tyska e-handlarna är att de som laddar upp sina produkter på det svenska bolagets sajt i stället för hos Amazon kommer att bli bättre behandlade.
"Precis som i Sverige kommer vi bara vara en marknadsplats. Vi kommer inte att sälja egna produkter och kommer därför inte konkurrera med våra handlare på plattformen", säger Dinesh Nayar.
Fyndiq ökade förra året omsättningen till 186 miljoner kronor. Det innebar en uppgång med 51 procent jämfört med året innan.
Fyndiq har enligt ledningen positivt kassaflöde i själva rörelsen, även om investeringarna sannolikt leder till att bolaget gör minusresultat i år.