E-handelssajten Fyndiq var länge ett av Sveriges snabbast växande techbolag. Bolagets idé går ut på att låta andra e-handlare lägga upp svårsålda prylar på sajten till ett sänkt pris. Fyndiq har heller inget eget lager utan varorna ligger hos de olika handlarna.
2016 vände vindarna för bolaget. Man hade växt snabbare än kan klarade av och efter en misslyckad Tysklandsatsning tvingades bolaget säga upp en fjärdedel av personalen.
Då hade man, bara månader innan, fått in 26 miljoner kronor i riskkapital från bland andra H&M-chefen Karl Johan Persson.
Bolagets lyckades sedan ställa om verksamheten och få kassaflödespositivitet i den löpande verksamheten.
Nu rapporterar Di digital, att man trots detta, gjorde en förlust på 31 miljoner kronor förra året. I förvaltningsberättelsen framgår det att bolaget visat positivt rörelseresultat före skatter, avskrivningar och nedskrivningar sedan augusti 2016.
Nettoomsättningen ökade samtidigt med 10 procent, till 320 miljoner kronor.
Vid årets slut hade bolaget 46 miljoner kronor kvar i kassan.