Sök ikon

Facebooks senaste drag för att stoppa påhittade nyheter

Artikel bild
Emanuel Karlsten är krönikör på Breakit.

I ett försök att motverka falska nyheter låser nu Facebook funktionen att ändra i rubriker på länkade artiklar.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

Från och med tisdag kväll klockan 22.45 försvinner funktionen världen över och blir exklusiv för “publicister”. Här finns flera vinster och något problem.

Den som någon gång publicerat en länk på Facebook har kanske upptäckt möjligheten. Att när du får upp förhandsgranskningen av bild och rubrik som hämtats från artikeln så kan du redigera och byta ut både bilden och länken.

"En främlingsfientlig källa ändrade 'AUF-ledare' till 'AUF-arab'"

Det har varit en smart sak, inte minst för publicister själva, som vill kunna anpassa sin artikel till det särskilda beteende eller profil man har på Facebook.

Artikeln som handlar om en match i Allsvenskan kan exempelvis ges olika rubriker och bilder, beroende på vilket lag man riktar sig till. Men det kan också missbrukas.

I Sverige har detta ännu inte varit något utbrett problem. Vilket är konstigt. För det har varit enkelt att få en nyhet att se ut som en helt annat.

Ta nyheten om incidenten på Ullared nu på tisdagskvällen. Så här skrev Aftonbladet om den:


Om jag klickade på länken och la upp den på min egen Facebooksida, kunde jag ikväll i stället byta rubrik (och bild) och lägga in det här:
 

Det är lätt att förstå att problemet kan bli enormt. Inte minst givet att forskning visar att internetanvändare tenderar att bara läsa rubriken på artiklar i sociala medier, och att vi lägger ännu större tyngd vid det om vi genom URL och avsändare i artikeln dessutom kan se att det kommer från en trovärdig källa.

Även om vi varit skonade i Sverige, har problemet varit betydligt större i USA – och även i Norge, där en främlingsfientlig källa till exempel ändrade “AUF-ledare” till “AUF-arab” och fick det att se ut som den etablerade tidningen Nettavisen använde ordet.

Nettavisen uttryckte då att de inte kunde förstå att Facebook tillät användare att missbruka delningar på det sättet. Och det förstod antagligen inte Facebook heller. Varpå funktionen alltså nu har försvunnit. Eller i alla fall nästan.

Facebooks lösning har varit att ta bort funktionen – för alla utom erkända publicister. Dessa får fortfarande tillgång till att ge sina artiklar unika rubriker på just Facebook-sidor.

I ett första steg får publicisterna “tjinga” sina egna url:er och ange vilka av publicistens Facebooksidor som får ändra i rubriken.

Bonnier, Schibsted och andra stora mediehus i Sverige och världen som har ett upparbetat samarbete med Facebook har redan blivit informerade om förändringen, men för övriga kommer nyheten ikväll.

Framför allt för mindre publicister, youtubers eller bloggare kan det bli ett vakuum under en tid då man inte kommer åt funktionen.

Och än värre blir det för andra företag som vill marknadsföra artiklar på Facebook med unika rubriker.

Enligt Facebooks PR-avdelning i Sverige kan företaget just nu inte ge någon detaljerad information om hur de kommer att definiera vad en publicist är.

Klart är att Facebook gärna vill visa att de tar problemet med påhittade nyheter på allvar. Då är kanske kostnaden av en fiffig funktion ett problem i marginalen.

Läs mer