Sök ikon

NA-KD:s omsättning exploderar – ställer siktet mot USA och Storbritannien

Artikel bild
Jarno Vanhatapio, grundare av NA-KD. Foto: Niclas Elmrin.

158 miljoner kronor. Så mycket omsatte e-handlaren NA-KD under sitt första hela försäljningsår.
"Vi har väldigt bra förutsättningar för att bli ett av de snabbast växande bolagen någonsin i Sverige”, säger grundaren Jarno Vanhatapio.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Jarno Vanhatapios NA-KD växer extremt snabbt. Under 2016 drog bolaget in 158 miljoner kronor på att kränga kläder på nätet, visar årsredovisningen som Breakit har tagit del av.

“Vi är jättenöjda med tillväxten. Vi har levererat över ursprungsplanen, samtidigt som kostnaderna ligger i linje med förväntningarna. Jag tror inte det är många e-handelsbolag som har presterat ett så starkt första helår”, säger Jarno Vanhatapio.

Hans bolag säljer egendesignade kläder och även andra varumärken, via NA-KD:s sajt. Bolaget, som flitigt använder sig av sociala medier i sin marknadsföring, började sälja kläder redan i juni 2015, men den egna sajten NA-KD.com lanserades först i december samma år.

Under 2016 stod det egna varumärket för 70 procent av intäkterna. Det innebär alltså att man lanserat ett helt nytt varumärke och sålt kläder för 110 miljoner under det första året.

Bolagets kraftiga tillväxt medför samtidigt stora förluster. 47 miljoner kronor gick bolaget back under förra året.

“Vi anställde hundra pers förra året. Hade vi inte haft så höga ambitioner för 2017 och 2018 hade vi inte rekryterat så aggressivt. Det kommer vara så många år framöver, att vi hela tiden gör investeringar för kommande år”, säger Jarno Vanhatapio.

Magnus Emilson, styreleordförande och storägare i NA-KD, säger att huvudskillnaden mellan NA-KD och de flesta andra nordiska e-handlare är det globala perspektivet.

“Tar vi inte de här investeringarna nu har vi inte det momentumet som krävs för att växa framgent. Ta Boozt till exempel. De har ett nordiskt perspektiv. Det har väldigt stor inverkan på vad man investerar i. Förra året tog vi större investeringar än vad vi kanske behövde när det gäller exempelvis lager, logistik och personal”, säger han.

Både Magnus Emilson och Jarno Vanhatapio är gamla i startupgamet.

Jarno Vanhatapio har tidigare grundat e-handelssuccén Nelly och även den digitala djuraffären Zoo Zoo. Magnus Emilson är framför allt känd som tidig investerare i annonsbolaget Tradedoubler och har sedan dess investerat i en rad olika startups och techbolag. Han har även grundat flera techbolag själv.

För de båda är NA-KD det snabbast växande projektet de tagit sig an.

“Vi har vuxit med 1400–1700 procent på två år. Vi har väldigt bra förutsättningar för att bli ett av de snabbast växande bolagen någonsin i Sverige. Men man får vara ödmjuk inför uppgiften”, säger Jarno Vanhatapio.

För att täcka upp de stora förlusterna har bolaget fått in en rad stora investerare. Redan tidigt satsade Magnus Emilson själv flera miljoner kronor. Bolaget har även fått med Happy Socks-grundaren Mikael Söderlindh och Collector-grundaren Lena Apler på investerarsidan. I januari fick bolaget in 140 miljoner kronor från riskkapitalbolagen Northzone och Eequity.

Totalt har bolaget tagit in över 200 miljoner kronor i riskkapital.

NA-KD:s långsiktiga plan är att nå lönsamhet när man når en viss volym. Kort förklarat bygger modellen på att den totala kostnadsmassan per produkt minskar ju fler produkter som säljs.

Vid vilken volym gränsen för lönsamhet går vill han dock inte berätta.

“Vi har en siffra som vi inte går ut med. Samtidigt kan det vara så att ägarna ser anledning att fortsätta investera även vid den punkten där man kunde varit lönsam”, säger han.

Under 2017 räknar bolaget med en fortsatt mycket kraftig tillväxt. Omsättningen ska öka med 125–150 procent och det egna varumärket kommer stå för över 80 procent av försäljningen. Den sista punkten är viktig eftersom marginalerna är högre på de egendesignade plaggen.

Så varför växer just NA-KD så snabbt?

Vissa skulle peka på varumärkets starka närvaro i sociala medier. På Instagram har bolaget exempelvis över en miljon följare.

Jarno Vanhatapios förklaring är däremot enklare än så.

“Det är mest timmar som ligger bakom. Det är inget att hymla med, det är den största skillnaden. Det är inte raketforskning vi sysslar med. Det är fast fashion. Vi jobbar lite hårdare”, säger han.

Idag säljer bolaget kläder i 115 länder varje månad. Största marknad är Tyskland, följt av Norden och Australien. Under de kommande två åren riktar bolaget även blicken mot två ännu större potentiella marknader – USA och Storbritannien.

“Vi har en organisk tillväxt där men vi har inte investerat så tungt i de länderna än. De marknaderna är prismässigt och konkurrensmässigt väldigt tuffa men redan nu har vi ett stort intresse från konsumenterna. Vi kommer inte att göra något halvdant där. 2018 kommer bli det stora året på de marknaderna men vi förbereder redan nu med att anställa dedikerad landspersonal”, säger Jarno Vanhatapio.

På sikt tror Jarno Vanhatapio däremot inte att det kommer vara så stor skillnad mellan olika länder.

“Det vi har gjort är att vi har ringat in en unik grupp, men som är global. Det är individualisterna i generation Z, eller millennials. Vi har både trendsättare och följare i vår målgrupp men jag tror vi har fler trendsättare än de flesta andra generiska varumärken", säger han.

Läs mer