Fishbrain gör det möjligt för fiskeentusiaster att lägga upp och logga sina fiskefångster. Johan Attby är vd för bolaget. Han berättar att tillströmningen av nya användare, som har varit särskilt hög de senaste månaderna, beror på flera saker.
“Det är en kombination av produktförbättringar och att det är fiskesäsong i USA”, säger han.
Produktförbättringarna handlar om nya funktioner där företaget enligt Johan Attby har jobbat med så kallad gamification - spelliknande element.
“När en användare loggar en fångst kan de till exempel se att det är den 74:e största fisk som har fångats i Florida av våra användare. Alla gillar att tävla, oavsett om det gäller fiske, att cykla eller Candy crush”, säger Johan Attby.
Tidigare har bland andra det svenska riskkapitalbolaget Northzone investerat i bolaget. Nu håller Fishbrain på att avsluta en större finansieringsrunda.
Johan Attby berättar att Fishbrain fortfarande befinner sig på ett stadium där antalet användare växer, men där företaget ännu inte drar in några pengar.
“Efter den runda som vi snart stänger blir det dags att börja fokusera på det. Min egen milstolpe har varit att när vi når 1 miljon användare har vi tillräckligt stor massa för att kunna experimentera med sätt att få in pengar”, säger han.
Först ut är en premiumtjänst där användarna prenumererar månadsvis.
“Vi tittar mycket på cykelappen Strava. De har lyckats väldigt bra med att gå från en freemium-app till premium”, säger Johan Attby.