Alla som kör bil i stora städer känner igen problemet. När du kommit fram börjar det ibland mycket frustrerande sökandet efter en ledig parkeringsplats.
Den så kallade cirkulationstrafiken som uppstår är dessutom en onödig miljöbov. Städer runt om i världen har i flera år laborerat med teknik för att lösa problemet.
Kameror och nedgrävda sensorer är några lösningar. Problemet är att en plats som är ledig när du börjar din färd lätt kan knipas av någon annan medan du kör.
Den svenska parkeringsjätten Easypark Group lanserar snart en helt egen lösning.
Enligt företaget har man investerat uppemot 100 miljoner kronor för att få fram plattformen ”Find & pay”.
I siffran ingår bland annat förvärvet av det Israeliska startup-bolaget Parko.
”Vi har gasat upp investeringarna rejält de senaste åren. Om man tittar på vad vi har investerat över tid för att möjliggöra detta så kommer man nära siffran 100 miljoner kronor”, säger Johan Birgersson, koncernchef för Easypark group.
Under lång tid har Easypark kartlagd tillgången till parkeringsplatser på Stockholms gator. Det har bland annat skett via kamerabestyckade bilar, precis som Google gjorde inför lanseringen av gatubildstjänsten.
Tillsammans med ”delad data från användare och uppkopplade enheter” ska detta möjliggöra vad Easypark kallar ”den första verkligt prediktiva parkeringstekniken”.
”Vi har tittat på många olika sätt att lösa detta, allt från städer som har nedgrävda sensorer till de som har kameror. Men vi anser att detta är det enda sättet som gör att vi kan presenterar en guidning som ger ett verkligt värde.”
Själva appen, som släpps i september, har också vissa likheter med Google maps. Du knappar in din slutdestination, och blir sväng för sväng guidad mot målet. Men istället för att bara leda dig den närmaste vägen ska appen visa dig vilka gator i närheten som med störst sannolikhet har lediga parkeringsplatser när du kommer fram.
Appen kan alltså inte garantera plats. Tanken är att den ska visa var du mest sannolikt kan hitta en parkering. Appen kommer även att visa var det garanterat finns ledig plats i närmaste parkeringshus. Precis som tidigare kan användaren betala sin parkeringsplats direkt i appen.
Stockholm är först ut. Sedan väntar lansering i ytterligare ett 35-tal städer i Europa.
För Easypark, som i dag är ett mycket lönsamt bolag, ligger den affärsmässiga möjligheten i att bli den dominerande appen för parkering.
I Stockholm finns ett flertal konkurrenter, och nyligen släppte Stockholms stad en egen app som användarna kan använda för att betala för sin parkeringsplats. Easypark tjänar pengar via att skära emellan på varje parkering som utförs via deras app. Tanken är att den nya tjänsten ska göra Easyparks app mycket mer slagkraftig.
Nästa steg är att försöka integrera tjänsten direkt i nya bilars inbyggda skärmar.
”Många biltillverkare har visat intresse, och vi tror att även våra användare vill ha detta direkt i bilen. Vi är noga med att det ska ske under vårt varumärke, eftersom vi har investerat mycket i den här teknologin”, säger Johan Birgersson.
2016 omsatte Easypark drygt 200 miljoner kronor, med ett rörelseresultat på 47 miljoner kronor.