Sök ikon

Foodtech-experten om Amazon-affären: Starten på en matrevolution

Artikel bild
Johan Jörgensen (t.h.) tycker Amazons förvärv av Wholefoods är "hysteriskt intressant". Foto: Press samt privat.

Amazons inträde i den fysiska livsmedelshandeln är det definitiva beviset på att världens största bransch kommer förändras i grunden, menar foodtech-experten Johan Jörgensen.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

På fredagseftermiddagen kom bomben som skakade om både matindustrin och techsektorn. E-handelsgiganten Amazon köper livsmedelskedjan Whole foods för närmare 120 miljarder kronor.

Whole foods har skapat ett varumärke som baseras kring exklusiva och ekologiska matvaror. Kedjan ligger någonstans mellan en klassisk livsmedelsbutik och en delikatessbutik.

Totalt har bolaget närmare 450 butiker i USA och 91.000 anställda.

Johan Jörgensen, som driver Sveriges största foodtech-event, menar att affären är startskottet för en ny revolution inom matindustrin.

“Det här är planetens största sektor. Det pratas mycket om onlinehandel och aktörer som Mathem men när Amazon klipper Wholefoods är det på riktigt. Nu kan ingen tvivla på att revolutionen är igång”, säger han.

Amazon har sedan tidigare den egna livsmedelstjänsten Amazon fresh och har tidigare testat en helt obemannad butik för sina anställda i Seattle.

Att det blev just Whole foods som köptes upp menar Johan Jörgensen är extra intressant.

“Att gå in i en Whole foods ger en känsla du inte kan få i den digitala handeln. Det är inte dit man går för att köpa blöjor, utan man köper inspirationsvaror. Amazon gör redan Costco (en kedja där man köper stapelvaror och sällanköpsvaror i bulk), men Whole foods kan de inte göra själva än. Om de klarar av att ta den upplevelsen till onlinehandeln har inte den traditionella handeln något till sitt försvar”, säger Johan Jörgensen.

Även om det är stort att Amazon kan flytta mer mat in i sin onlinehandel menar han att det framförallt är andra hållet som omvälvningen kommer bli som störst.

“Amazon är ett riktigt dataföretag. Idag är datan kring mat dåligt strukturerad och visualiserad. Amazon kan göra den synlig. Det kan vara allt från kalorierna i maten till var den kommer ifrån och hur långt den har färdats. Eller så kan det vara att andra kunder som gillade den här tomaten gillar också den här produkten. Det är extra intressant att de också har med hela sin fantastiska distributionsmaskin”, säger Johan Jörgensen.

Läs mer