Sök ikon

Lorentzons sågning av världens tyngsta affärsmedier är trams

Artikel bild

Spotify verkar bli allt mer redo för börsen. Mindre redo är medgrundaren Martin Lorentzon, vars uttalanden mest är förvirrande för investerarna.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Den senaste tiden har världens tyngsta affärsmedier, Financial Times, Wall Street Journal och Bloomberg, alla publicerat uppgifter som är “helt tagna ur luften”.

Det påstår i varje fall Spotifys medgrundare Martin Lorentzon, i en intervju med Sveriges Radios Ekonomiekot. Enligt Lorentzon har Spotify inte alls några planer på att börsnoteras. Det är sannolikt mest en fråga om semantik. Lorentzon menar förmodligen att det inte finns ett formellt beslut om att en börsnotering ska bli av med full säkerhet.

Eller så har Spotify, helt nyligen, ändrat sig.

Och visst, planer kan alltid ändras, börsnoteringar kan ställas in och ett bolag som Spotify måste hålla flera dörrar öppna. Det kan mycket väl bli något annat än en börsnotering i slutändan – men det innebär inte att saklig rapportering om långt gångna förberedelser för en börsnotering var fel.

När Financial Times säger sig ha fått bekräftat, från en talesperson för själva Spotify (!), att bolaget har anlitat rådgivare för en börsnotering så måste väl ändå Lorentzon kunna ge ett lite bättre svar?

Om inte annat så borde bolaget se över hur de kan bli tydligare med sin kommunikation.

Läs följande påstående från Lorentzon:

"Media tycker det är väldigt roligt att skriva om det. Men det är ju media, man får ta media med en nypa salt. Jag säger inte att det är fake news, men hälften av det som media skriver brukar stämma och hälften brukar inte stämma."

Det stämmer att medier har fel ibland, och en del medier är sämre än andra. Men att Financial Times, Wall Street Journal och Bloomberg alla skulle sätta sin trovärdighet på spel genom att helt sonika hitta på en Spotify-börsnotering framstår som fullständigt osannolikt.

Vi på Breakit-redaktionen har i flera år beklagat oss över att Martin Lorentzon inte vill ställa upp på intervjuer.

Men efter dagens uttalanden i public service-radion är jag beredd att svänga 180 grader.

Det var bättre på den tiden då han vägrade prata med medier.

Uppdatering: Efter den här krönikans publicering har en talesperson för Spotify gått ut och gett bakläxa till Martin Lorentzon.

Läs mer