Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Qliro köper nya kunder – betalar e-handlare för att öka tillväxten

Artikel bild
Patrik Illerstig, vd på Qliro financial services. Foto: Press/Istockphoto.

Qliro Financial Services försöker ta upp kampen med Klarna och Trustly. Då ger man bort produkten gratis för att vinna marknadsandelar.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Qliro är en av Sveriges största e-handelskoncerner och äger sajter som Cdon och Nelly. På senare tid har bolaget rört sig bort från den klassiska e-handelsmodellen och kompletterat med en egen betalplattform under namnet Qliro Financial Services.

Betaltjänsten har blivit en av de snabbast växande delarna av koncernen. Under årets första kvartal omsatte Qliro närmare 1 miljard kronor. Av det stod betaltjänsten för drygt 48 miljoner kronor.

Men betalbranschen är tuff. Qliro kämpar mot stora konkurrenter som Klarna, Trustly och den digitala banken Collector. Det är bakgrunden till att Qliro nu har gått ut med ett lite annorlunda erbjudande för att locka till sig kunder.

Enligt två källor till Breakit delar Qliro nu med sig av sina intäkter till flera e-handlare. Det kan i praktiken gå till såhär:

  • När kunder betalar med faktura på en e-handelssajt, och använder Qliros betallösning, så uppstår finansiella intäkter i form av fakturaavgifter, dröjsmålsräntor, avgifter för påminnelser och så vidare.
     
  • De intäkterna tar betalbolag vanligtvis 100 procent av. Men Qliro väljer alltså att dela dessa intäkter med e-handlarna – samtidigt som bolaget, åtminstone i vissa fall, tar 0 procent i transaktionsavgift av handlarna.
     
  • På så vis blir alltså handlarna en sorts förmedlingsplattform för lönsamma krediter, snarare än en kund som köper in en betaltjänst från en leverantör.
     

“De har väl kommit fram till att det är bättre att ha 50 procent av något än 100 procent av inget alls”, säger en av Breakits källor, angående Qliros nya drag.

I praktiken innebär det att e-handlarna får betalt av Qliro för att använda bolagets betallösning.

Uppgifterna bekräftas av Qliro financial services vd Patrik Illerstig.

“Vi har bestämt oss för att dela med oss av våra intäkter. Vi har gjort så redan från början som en del av vår strategi. Alla vet att det finns ett par bolag i vår bransch som tjänar väldigt mycket pengar. Det man inte har gjort är att dela med sig av detta till e-handlarna”, säger han.

Varför gör ni det här?

“Vi tror att alla delar av ekosystemet måste få ut något ur vår tjänst. För att vi ska kunna vara lönsamma och konkurrenskraftiga långsiktigt behövs en stark nordisk e-handel”, säger Patrik Illerstig.

Exakt hur fördelningen ser ut mellan handlare och Qliro vill inte Patrik Illerstig avslöja. Enligt Breakits uppgiftslämnare betalar vissa handlare inget alls för Qliros betalsystem. Om handlaren samtidigt får en del av intäkterna blir det alltså en ren inkomstkälla för handlaren.

“Man kan säga så här att vi har en lösning som integrerar väldigt många olika betalsätt. Vissa av dem är gratis och andra kostar pengar att integrera", säger Patrik Illerstig.

Hur viktigt är det här för att bygga större volym?

“En del av syftet är självklart att få in fler handlare och fler konsumenter. Får vi fler kunder kan vi också personalisera mer för konsumenterna”, säger Patrik Illerstig.

Läs mer