Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Henrik Eriksson gick från praktikant till succéchef på fyra år

Artikel bild

För fyra år sedan började Henrik Eriksson som praktikant på sajten Nyheter24. Två år senare blev han chefredaktör - nu har han ökat trafiken med över 100 procent.

Breakit

Breakit

nyheter@breakit.se

När Nyheter24 lanserades för sex år var mediebranschen inte nådig. Ambitionen var att konkurrera med Aftonbladet och lansera en nyhetssajt utan papperstidning i bagaget. Sajten anklagades snabbt av delar av branschen för att bedriva slaskjournalistik på nätet.

Sedan dess har mycket förändrats. Kvällstidningarna rekryterar frekvent från Nyheter24 som har fått status som en framgångsrik plantskola där unga journalister från dag ett lär sig att utnyttja sociala medier för att sprida sitt material.

”Vi får betydligt mera kredd nu. Vi har varit digitala från början, vad de andra tidningarna förstod förra året har vi förstått hela tiden”, säger chefredaktören Henrik Eriksson.

Han kom till Nyheter24 som praktikant under tiden som student på folkhögskolan Kaggeholm. Trots att han hade fixat jobb på lokaltidningen i Strängnäs efter examen hoppade han istället på ett vikariat på Nyheter24. Efter ett par månader han fick fast jobb. 

”Jag har alltid varit målmedveten. Redan på folkhögskolan satte jag upp målet att jag ville bli nyhetschef. Jag drivs av att jobba med nyheter och måste ständigt utvecklas”, säger han.

I april 2013 lämnade den dåvarande chefredaktören Ehsan Fadakar och Henrik Eriksson som då var nyhetschef fick tjänsten. Då hade sajten 500.000 läsare i veckan.

”Ledningen gav mig i uppgift att göra en affärsplan över vad jag ville göra med sajten. Det var ett test för att se om jag kunde leverera”, säger han.

Affärsplanen bestod bland annat av att vara bäst och agendasättande i målgruppen 15-44 år. Det togs också fram en policy för hur medarbetarna ska slussas in i organisationen. 

”Vi har hittat ett sätt att arbeta som fungerar. När du kommer som reporter till oss får du lära dig hur vi jobbar och var vi hittar nyheter och hur man sprider dem. Vi har en väldigt tydlig policy om hur våra medarbetare ska vara och agera hos oss”, säger Henrik Eriksson.

Istället för att titta på svenska mediehus är Nyheter24:s förebilder sajter som Buzzfeed, Huffington Post och The Guardian. Strategin är att plocka upp engagerande nyheter på sociala medier och paketera dem.

Det handlar om att hitta rätt ton, tilltal och ständigt vara i dialog med sina läsare. Samtidigt är en nyhetssajt sårbar om den ska vara beroende av sociala medier för att nå ut. 

”Facebook har tidigare varit snälla mot publicister. Nu har de skruvat åt sina algoritmer. Just nu ser vi att Facebook premierar numera rörlig bild, då satsar vi på det. Det handlar om att vara uppdaterad om den senaste tekniken och ha tekniska resurser.” 

Idag har Nyheter24 ett snitt på 1,2 miljoner läsare i veckan och har mer än fördubblat sin läsekrets sedan Henrik Eriksson tog över. Målet är att nå 2 miljoner under 2015.

I år var Nyheter24 för första gången nominerade till Årets Dagstidning under mediedagarna i Göteborg. Både Nyheter24 och Expressen fick dock se sig besegrade av Aftonbladet.  

”Att vi blev nominerade är ändå en bekräftelse på att vi gör rätt saker. Våra konkurrenter har funnits i typ 100 år. Men vi är 15 personer som kan konkurrera med dem,” säger chefredaktören.

TOVE MELLGREN

Läs mer