Vid det här laget har de flesta hört om, läst om och kanske till och med tröttnat på historien om Minecraft. Det digitala indiespelet, grundat av svensken Markus ”Notch” Persson, som sedermera såldes för 2,5 miljarder dollar till Microsoft.
Jag har själv aldrig spelat Minecraft, så att förklara vad det går ut på i detalj är inte det lättaste. Men att en viktig del av spelet är att skapa egna världar, likt ett digitalt lego, det har jag förstått.
En användare på nätforumet Sweclockers beskriver spelets upplägg så här:
”Bygga hus, världens största glasskiosk eller gräva ett hål som kan rymma Borås. Sen bygga Borås i hålet och sen hälla lava över hela skiten.”
Nog låter det lite kul ändå.
Sedan lanseringen av Minecraft har runt 20 miljoner användare köpt spelet och miljontals digitala kartor och världar har sedan dess byggts upp. Bit för bit, kloss för kloss.
Alla dessa byggtimmar hoppas nu det svenska bolaget Happy Landlord kunna dra nytta av.
Bolagets nya spel Adventure Box låter nämligen användare som byggt världar i Minecraft importera dessa till Adventure Box där de blir levande i form av karaktärer med dialoger och beteenden. Användarna kan även själva välja att skapa historier och berättelser i spelet.
”Man brukar ju säga att Minecraft är som en sandlåda för byggandet. I så fall är vi en sandlåda för äventyrandet”, säger den svenske grundaren och vd:n Christopher Kingdon.
”Vi vill bli Youtubes motsvarighet i spelvärlden där spelarna skapar historier i sina Minecraft-världar", säger han.
En viktig del av spelet är det sociala. Det spelas direkt i webbläsaren, vilket gör att man utan krångel kan bjuda in sina vänner genom att dela länkar på exempelvis Facebook.
”Behöver jag två av mina polare för att ta mig förbi en hord med orcher så ska man enkelt kunna bjuda in dem", säger Christopher Kingdon.
Hittills har bolaget tagit in 5 miljoner kronor i riskkapital, varav en miljon kronor är ett lån från Almi Företagspartner. Ytterligare 9 miljoner kronor är på ingång.
Bolaget har även inlett ett samarbete med it-konsultbolaget Qbranch och Microsoft för att kunna skala upp sitt spel på nätet.
”Ska man ladda ned ett spel, då är det bara 80 procent som vill ha spelet som faktiskt gör det. Det blir mycket högre konvertering när man gör det molnbaserat på det här sättet och slipper ladda ner", säger Christopher Kingdon.
Något samarbete med Minecraft har bolaget däremot inte i dagsläget.
”Vi hoppas att de kommer vilja hitta på något tillsammans. Men de är annars okej med att låta andra använda sig av deras kartor", säger Christopher Kingdon.
Adventure Box hoppas på lansering till jul.