Sök

Millijoin vill göra världen tryggare – med ny civilkurageapp

Millijoin

Tobias Svenlöv har grundat Millijoin.

Gustaf Rosensköld

Gustaf Rosensköld

Reporter

Nylanserade appen Millijoin låter sina användare be varandra om hjälp i utsatta situationer.


Att appar som erbjuder personlig trygghet tids nog skulle ta sig till våra mobiltelefoner var kanske ingen högoddsare. Den som söker i närmaste app-butik hittar direkt en rad digitala överfallslarm.

“Många av dem har en stor röd panikknapp. I vissa fall kontaktar appen polisen och i andra skickas det ut sms till nära och kära. Det kanske ingjuter viss trygghet, men du får faktiskt ingen hjälp på plats just i stunden”, säger Millijoin-medgrundaren Tobias Svenlöv.

Idén bakom hans egen app Millijoin – att kunna be andra i närheten om hjälp – är förvisso inte heller helt unik. Men Tobias Svenlöv, med bakgrund som designer, tror att appens utseende och tilltal kommer bli en av framgångsfaktorerna.

Här möts du som användare av en karta där andra användare i närheten poppar upp som prickar. Formspråket är modernt och lekfullt.

“Vi ville vända på det lite och skapa en tjänst som känns rolig, öppen och mer som en gemenskap”, säger Tobias Svenlöv.

Förra sommaren var våldtäkter på festivaler ett ämne som tog stor plats i nyhetsrapporteringen.

“Tajming är oerhört viktigt och just nu är de här problemen någonting som alla går runt och funderar på hur vi ska lösa”, säger Tobias Svenlöv.

Samtidigt som trygghetsfrågor berör dig och mig personligen finns också företag och organisationer som vill visa att de tar frågorna på allvar. Och planen för att nå många användare – och lönsamhet – går just via samarbeten med andra, berättar Tobias Svenlöv.

I sommar väntar ett samarbete med en svensk festival.

“Tanken är att de kommer marknadsföra vår app till sina besökare och på så sätt få in folk mitt i smeten som kan hjälpa till om det händer något”, säger Tobias Svenlöv.

Samtidigt snickrar teamet också på en speciallösning särskilt för festivalarrangörer. Idén är bland annat att låta arrangören följa vad som händer i realtid – och att koppla ihop arrangör, säkerhetspersonal och besökare.

“Tänk att jättemånga personer står på en och samma plats och att det innebär en säkerhetsrisk. Då skulle man kunna kontakta 500 av dem och säga att 'ni får billigare till bärs om ni går till baren i stället'", säger Tobias Svenlöv.

Att låta användare boka taxiresor genom appen är en annan idé. Att samla på sig så pass mycket trygghetsstatistik att den kan säljas till kommuner och landsting en annan.

En utmaning under arbetet har – nästan lite paradoxalt – handlat om tryggheten inne i appen. Användarna ska vilja lita på varandra.

Utmaningar som Millijoin försökt tackla bland annat genom inloggning med Facebook och telefonnummer. Det går i appen inte heller att se exakt vilken användarprofil som hör till vilken kartplupp.

“Sen finns det ju alltid puckon, men då får man slänga ut och anmäla dem”, säger Tobias Svenlöv och fortsätter:

“Det är samma som folk sagt om Airbnb – 'hur kan jag lita på att någon sköter sig i mitt hem?'. Grejen är att de flesta människor faktiskt sköter sig. Det är det som gör att de merparten av sådana här plattformar fungerar jättebra.”

Utvecklingsarbetet drog igång förra året och har bland annat finansierats genom förstudiemedel och innovationslån från Almi Företagspartner.

“Vi har hållit ut så länge det bara går för att verifiera att det vi har funkar och att vi kan få in pengar – och nu har vi hittat intäktsmodeller som vi tror på”, säger Tobias Svenlöv, som tillsammans med de andra grundarna nu börjar se sig om efter riskkapital.

Ambitionen är att bygga ett “globalt trygghetsvarumärke” – en kamp Tobias Svenlöv tar upp med gott självförtroende.

“Det känns som att vi har förstaplatsen i strategi, vision och rubbet".

Millijoin grundades 2016 av Tobias Svenlöv, Fredrik Simón och Johan Greus.

Läs mer