Stockholms klarast lysande fintechstjärna, Klarna, har kopplat ett fast grepp om den svenska betalbranschen.
Idag är Klarnas viktigaste intäktskälla handlare som anväder sig av bolagets betallösningar. Men den senaste tiden har betalbolaget även riktat sig allt mer mot slutkonsumenterna – bland annat med en aggressiv marknadsföringskampanj.
Eftersom Klarna i praktiken köper handlarnas fakturor och sedan fakturerar slutkonsumenten kan man argumentera för att kopplingen till just privata individer är viktig.
Nu meddelar bolaget i ett nyhetsbrev till sina användare att man passerat över 1 miljon nedladdningar av sin app.
Mobilappen låter konsumenterna ha koll på sina fakturor hos Klarna och lanserades för ungefär 9 månader sedan.
"Vi ser respons inte enbart genom nedladdningar utan även i den stora andelen regelbundna användare", säger Klarnas Daniel Lange, som är ansvarig för appen.
Han säger att Klarna fokuserat på att skapa en så smidig användarupplevese som möjligt i sin utveckling.
"Vi är stolta över den här produkten men lanseringen av appen är bara början, vi pushar oss konstant för att göra det ännu bättre", säger Daniel Lange.
Under första halvåret 2016 omsatte Klarna 1,69 miljarder kronor och gjorde ett rörelseresultat på 133 miljoner kronor.
Igår kunde Breakit avslöja att Klarna ansöker om namnbyte, vilket indikerar att bolagets banktillstånd är mycket nära.