Sök

Zlatan-appen Mikz en dyr historia – har kostat en kvarts miljard

MikzDanir

TT/Thibault Camus

Jon Mauno Pettersson

Jon Mauno Pettersson

Chefredaktör

”Zlatans app” Mikz slukar pengar. Hittills har affärsmannen Dan Olofsson investerat en kvarts miljard kronor i kommunikations-appen – som fortsatt redovisar tunga förluster.

Appen Mikz, som blivit mer känd som ”Zlatans app”, har fått mycket uppmärksamhet de senaste åren – men på pappret har det knappast blivit någon flygande start.

Mellan åren 2010 och 2013 har bolaget bakom appen, Danir, redovisat ett negativt resultat efter finansiella poster på totalt 155 miljoner kronor. Omsättningssiffrorna har samtidigt varit väldigt låga - i hundratusenkronors-klassen.

Siffrorna för fjolåret är fortsatt hemliga, men enligt bolagets nytillträdde vd Istvan Beres kommer det bli röda siffror även i år.

”Ja, det kommer det bli. Fram tills maj i år har det här varit ett utvecklingsprojekt och det har investerats extremt mycket pengar i apputvecklingen. Men det är först nu vi ska kommersialisera produkten”, säger han.

Källor till Breakit gör gällande att det hittills har investerats hisnande 250 miljoner kronor i appen. Pengar som framför allt kommer från affärsmannen och ägaren Dan Olofsson.

Uppgifterna bekräftas av Istvan Beres.

”Dan och hans familj äger Mikz till 100 procent och har finansierat det här. Det är en jättesatsning.”

Mikz fungerar idag som en kommunikations- och marknadsföringskanal för kända profiler som bland annat Zlatan Ibrahimovic, Barcelonaspelaren Lionel Messi och Mikael Persbrandt. Affärsmodellen bygger på att de tunga namnen ska locka användare till tjänsten – som i sin tur ska attrahera annonsörer.

”Från början var vi en kupongleverantör, men under resans gång har vi lärt oss att vi vill positionera oss mot content”, säger Istvan Beres.

För en superstjärna som Zlatan Ibrahimovic, som själv inte är delägare i bolaget, är fördelen med en plattform som Mikz att han själv får ta del av intäkterna kopplade till hans inlägg.

Så fungerar det exempelvis inte med Facebook-inlägg. I runda slängar går 20 procent av intäkterna till kändisarna på Mikz, medan mediebyråerna som genererar annonsörer tar 40 procent och Mikz 40 procent.

I dagsläget har Mikz 600.000 nedladdningar och Zlatan Ibrahimovic är fortsatt den profil som totalt sett har genererat flest läsare. Samtidigt har det skett ett trendskifte på den punkten, menar Istvan Beres.

”Går du in på Mikz idag så kommer du se att bloggerskor som Dessie och Blondinbella har tagit över”, säger han och berättar att de nu även lanserat sin tjänst i Finland och Polen.

Du nämnde att projektet ska kommersialiseras. Det är alltså nu trenden ska vända?

”Exakt.”

Läs mer