Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Fyndiq fyller kassan med 31 miljoner: "Varit tungt för många"

Artikel bild
Fyndiqs vd Dinesh Nayar. Foto: Fyndiq

E-handelssajten Fyndiq, som backas av bland annat H&M-vd:n Karl-Johan Persson, fyller på kassan med 31 miljoner kronor.
”Vi har en hemmamarknad som är väldigt viktig för oss, men vi bygger en produkt som är större än så", säger vd:n Dinesh Nayar.

Towe Boström

Towe Boström

towe@breakit.se

Reporter

E-handelssajten Fyndiq brukar beskrivas som ett Ullared på nätet. Sajten har inga egna lager utan fungerar snarare som en marknadsplats där e-handlare säljer sina varor - ofta till låga priser. 

Nu står det klart att bolaget fyller på sin kassa med nytt riskkapital, enligt ägardatabasen Valu8.

I handlingarna som Breakit har tagit del av framgår att rör det sig om en nyemission på 31 miljoner kronor. 

"Det är en emission mot de befintliga ägarna", berättar Fyndiqs vd Dinesh Nayar. 

Bland de större investerarna återfinns bland annat H&M:s vd Karl-Johan Persson, delar av Bonnier-familjen, riskkapitalbolaget Northzone och Industrifonden.

"Vi har många tidiga affärsänglar där några valde att inte delta i denna runda", säger Dinesh Nayhar.

I början av april förra året rapporterade Breakit om att Fyndiq sagt upp var fjärde anställd.     

I samma veva lades planerna på en expansion i Tyskland ned, en satsning som skulle finansieras med 150 miljoner kronor i kapital från Northzone och Industrifonden.

Dinesh Nayar meddelade då att fokus istället skulle läggas på den växande hemmamarknaden i Sverige. Bolaget lämnade dock inte Tyskland helt, utan meddelade att tyska handlare fortfarande skulle kunna sälja varor via den svenska sajten. 

Dinesh Nayar säger nu att målet är att fortsätta investera i produkt- och affärsutvecklingen för att utmana de större aktörerna. Planerna på expansion utomlands lades på is, men Fyndiqs mål är fortfarande är satsa utomlands.   

”Vi har en hemmamarknad som är väldigt viktig för oss, men vi bygger en produkt som är större än så. Det är det enda jag kan säga i dagsläget. Vilken marknad det är speciellt kan jag inte säga i nuläget”, säger Dinesh Nayar. 

Fyndiq har däremot inga planer på att att utöka personalstyrkan igen till den tidigare nivån.

”Från ett vd-perspektiv är jag nöjd även om jag har full förståelse för att det varit tungt för många att gå igenom den processen”. säger Dinesh Nayar. 

Han säger att omställningen resulterat i lönsamhet på månadsbasis och uppger att omsättningen för helåret 2016 landar på 340 miljoner kronor. Bokslutet är inte klart men Dinesh Nayar spår ett resultat på minus 26 miljoner kronor. 

"Vilket är bättre än vår plan för helåret 2016 och i linje med vår strategi". 

Fyndiq värderades inför emissionen till närmare en kvarts miljard kronor, närmare bestämt 234 miljoner kronor.  Under 2015 omsatte bolaget över 300 miljoner kronor – samtidigt som man redovisade en förlust på 37 miljoner kronor. 

E-handelssajten har även satsat på shoppingappen Fyndswipen som ger användarna anpassade shoppingförslag. 

I början av förra året tog Fyndiq in 26 miljoner kronor, bland annat från H&M-vd:n Karl-Johan Persson. Följande höst nådde bolaget ett positivt kassaflöde. 

Läs mer