Under två veckor har Breakits Erik Wisterberg arbetat som cykelbud i Stockholm, för att granska arbetsvillkoren för de människor som levererar mat för Foodora och Uber Eats. Rapporteringen om cykelbudens villkor har lett till stenhård kritik, mot i synnerhet Uber Eats där ersättningen är lägst.
Statsminister Stefan Löfven har i ett Facebook-inlägg sågat ersättningen på 39 kronor per timma, och arbetsmarknadsminister Ylva Johansson säger att hon är “upprörd, förbannad och orolig”. Hamburgerjätten Max har också meddelat att de ska “se över” sitt samarbete med Uber efter avslöjandet, eftersom bolaget före granskningen saknade kännedom om villkoren.
På torsdagen valde Uber Eats att annonsera en mindre förbättring av villkoren för cykelbuden. Nu kan Breakit mer i detalj hur ersättningen ska höjas, enligt ett sms till buden på fredagen.
Viktigt för att få förstå siffrorna är att de rör det som kallas inkört belopp. Från den summan ska Ubers avgift på 30 procent, arbetsgivaravgifter samt betalbolaget Paysalarys avgift på 3,3 procent dras.
Villkoren ändras enligt följande:
-
Kraven för att få bonus, en höjning av det inkörda beloppet som Uber Eats kallar för garanti, sänks kraftigt. Tidigare behövde cykelbuden göra 1 till 1,5 leveranser per timma, varje timma, för att höja sitt inkörda belopp med 250 kronor i timmen under lunchtid och middagstid. Nu sänks kravet till 0,7 resor i timmen i snitt under en vecka.
-
Den stora skillnaden är alltså att kriterierna för bonusen räknas över en hel vecka i stället för att budet måste nå upp till kravet varje enskild timme, vilket gör det mycket enklare att uppnå.
-
Dessutom: Det räcker nu att du har gjort 3 leveranser per vecka för att du ska kunna få ut bonusen på 250 kronor i timmen.
-
I korthet alltså: Det blir mycket lättare att få ut bonusen på 250 kronor i timmen.
Dock, som sagt, summorna är före det att Ubers avgift och övriga avgifter har dragits av.
Värt att notera är att många bud fortfarande riskerar att få 0 kronor i ersättning under vissa timmar då de är ute och kör.
Detta eftersom det, enligt Erik Wisterbergs egna fältstudier och samtal med andra Uber-cyklister, ofta är ont om uppdrag i appen.