Strax före fem på lördagseftermiddagen tryckte jag i mig en huvudvärkstablett, lämnade familjen åt sitt öde och cyklade i riktning mot Södermalm.
På ryggen hade jag Uber Eats stora, svarta väska. Äntligen (nåja) hade stunden kommit för mig att göra en insats i vår granskning av de hajpade mattjänsterna Foodora och Uber Eats. I snart två veckor hade jag tagit del av min kollega Erik Wisterbergs initierade rapporter om arbetsförhållandena för cykelbuden. Eriks granskning var nu inne i slutskedet och jag skulle köra ett pass för att han skulle hinna klart innan deadline.
Jag ska direkt tona ner min insats till ett minimum. Det är Erik och ingen annan som ska framhållas som mannen bakom detta journalistiska jobb (även om han haft grym uppbackning av hela Breakit-teamet!).
Men för egen del tyckte jag ändå att det var väldigt givande att trampa runt några timmar på Stockholms gator med Uber Eats-väskan på ryggen. Som journalistisk metod är den här typen av wallraffande faktiskt svårslaget. Normalt är du som journalist hänvisad till andra källor än dig själv när du arbetar. Men när jag nu skulle räkna ut hur mycket Foodora faktiskt förlorar på varje utkörd matleverens (minst 60 kronor) kunde jag istället använda min och Eriks egen research från cykelsadeln. För trovärdigheten och relevansen har det varit ovärderligt. Vi får se vad vi hittar på nästa gång. Söka jobb på Spotify, kanske?
En sak till är verkligen väl värd att notera från vår granskning och det är att riktig journalistik är bra för affärerna.
Genomslaget har varit fantastiskt i andra medier (SVT, Aftonbladet, Sveriges Radio, DN med flera) och vi kommer denna vecka slå nytt besöksrekord med en bra bit över 175.000 unika läsare. Vi har investerat runt 100 reporter-timmar för att få till stånd denna kartläggning. Som största aktieägare i Breakit kan jag intyga att den investeringen har varit värd varenda krona med råge.
Och tur är väl det. Mitt tretimmarspass som Uber Eats-bud blev inte direkt någon ekonomisk hit. Två leveranser gav mig en timlön på 33 kronor. Före skatt.
Trevlig helg!
Veckans startup-farfar: Mikael Nachemson. Den tidigare vdn för investmentbolagen Custos och Bure tröttnade på sin karriär som styrelseproffs och drog istället igång en egen startup. Nu ska 57-åringen utmana Lendo, Elskning, Insplanet och de andra jämförelsetjänsterna med ett helt nytt koncept där avgifterna för kunden ska vara betydligt lägre jämfört med konkurrenterna. Påmind heter bolaget, som fått in drygt 15 miljoner kronor i riskkapital från tungviktare som Christer Gardell och Sven Hagströmer. Men det är Mikael Nachemson som har aktiemajoriteten i bolaget – och det är viktigt, poängterade grundaren när jag träffade honom i veckan. “Det är kul att bestämma och det kan jag göra som huvudägare”, konstaterade han utan omsvep. Det ska bli spännande att följa Mikael Nachemsons entreprenörsresa.
Veckans exit: Max Hansson. Gotlänningen bakom betalbolaget Payex kunde i veckan casha in i storleksordningen 1 miljard. Kan vi hoppas på att han återinvesterar en del av de pengarna i nya, spännande fintechbolag?
Veckans innovatör: Jon Mauno Pettersson. Breakits skarpa nyhetschef som kläckte idén att vi skulle livesända vårt wallraffande av cykelapparna på nätet. Riktigt innovativt journalistiskt grepp som hittills har nått över 270.000 tittare. Grymt jobbat!
Veckans mest oväntade: Stefan Löfvén. Visst hade jag hoppats på en del reaktioner när vi började publicera vår reporter Erik Wisterbergs granskning av cykel-apparna men den här såg jag inte komma. Att statsministern på eget initiativ skulle kommentera och dessutom dela artikeln överträffade mina redan höga förväntningar med råge. Vad ska toppa detta? En tweet från Donald Trump?
Veckans oproffsigaste: Schibsted. Den norska mediejätten släpper sin rapport klockan sju på fredagsmorgonen. Om det är någon gång som ett börsbolags chefer ska vara tillgängliga är det i samband med rapportsläpp. Men inte i Schibsted. De “sitter fast i trafiken”, “ska med ett flyg” och kan absolut inte prata i telefon. Märkligt.
Veckans frågetecken: Servicefinder. Hur bra koll har egentligen Schibsted när de köper bolag? Frågan känns berättigad efter att norrmännen i fredagens kvartalsrapport specifikt lyft fram svenska Servicefinder som en underpresterare i rapporten. Så sent som i höstas betalade Schibsted 74 miljoner kronor för den sista tredjedelen av den svenska startupen. Nu har bolaget blivit ett sänke för omsättningen. Det är självklart att man som entreprenör försöker paketera sitt bolag så attraktivt som möjligt inför en försäljning. Men i det här fallet tycks köparen inte grävt tillräckligt djupt bakom den välputsade fasaden.
Veckans kompis-intervju: Natalia Brzezinski. Amerikanskan tvekar inte att hoppa mellan sina olika yrkesroller. Till vardags är hon vd för Spotify-chefen Daniel Eks exklusiva tech-event Symposium men hon hinner också med att agera journalist. Nu i veckan gjorde hon en större intervju för Huffington Post. Vem hon intervjuade? Daniel Eks fru Sofia Ek.