På onsdagen publicerade Breakit de första delarna av en stor granskning av matleveransbolagen i Stockholm. Under två veckors tid har vår reporter Erik Wisterberg extraknäckt som cykelbud åt Uber Eats och Foodora. Cyklandet avslutades sedan med ett sista pass som livesändes på Facebook.
Under hans tid som cykelbud lyckades han endast dra in en snittlön på 39 kronor i timmen – före skatt – från Uber Eats.
Bolaget har olika incitament för att locka ut så många cykelbud som möjligt på gatan. Ett av dem är att lova garantilöner om man når upp till ett visst antal leveranser.
Problemet under perioden Breakits reporter jobbade som cykelbud var att det inte fanns tillräckligt med beställningar för att nå upp till garantinivån – vilket i praktiken innebär att cykelbud oavlönat cyklar runt i staden i väntan på beställningar.
Nu meddelar Uber i en skriftlig kommentar till Breakit att man backar och nu förändrar villkoren för sina cykelbud.
“Vår främsta prioritet nu är att våra partners kan optimera sina intjäningar på UberEATS plattform. Vi gör två saker för att förebygga att liknande händelser inte sker igen och för att säkerställa att kurirerna får bra intjäningsmöjligheter. För det första, vi sänker antalet beställningar kurirerna måste leverera per timme för att få ta del av garantiersättningen, även när det är färre inkommande beställningar. För det andra, vi har börjat samla ihop de bästa lärdomarna från de mest effektiva kurirerna som använder plattformen och kommer att dela dessa med de kurirer som traditionellt haft historiskt lägre intjäningar”, skriver bolagets Sverige-chef, Zoltan Fekete, i ett utlåtande.
LÄS MER: Därför granskar Breakit de nya matapparna
LÄS MER: Jag cyklade i två veckor för Uber Eats – tjänade 39 kronor i timmen
LÄS MER: Foodora förlorar på varje körning – utslagning väntar i matkriget
LÄS MER: Video: Så här såg det ut när vi cyklade för Uber – live på Facebook