Under onsdagen publicerade Breakit de första delarna av en stor granskning av matleveransbolagen i Stockholm. Under två veckors tid har Breakits reporter Erik Wisterberg i hemlighet infiltrerat mattjänsterna Foodora och Uber Eats.
Efter flera pass som cykelbud kunde vår reporter konstatera att hans snittlön per timme från Uber Eats landade på 39 kronor före skatt. Hos Foodora var siffran högre; 168 kronor i timmen före skatt.
LÄS MER: VIDEO: Så här såg det ut när vi cyklade för Uber – live på Facebook
Svenska hamburgerjätten Max basunerade så sent som förra veckan ut att man tecknat avtal med Foodora, Uber Eats och Hungrig.se. Uber Eats inledde i samband med det en stor rabattkampanj för alla som beställer Max-mat via tjänsten.
Tobias Karlsson-Malmborg, marknadschef på Max, uppger att han har tagit del av Breakits kartläggning.
"Vi har tagit del av UberEATS kommentar tillbaka till er. Det är bra att de tar situationen som framkom i reportaget på stort allvar och tar ansvar att hitta konstruktiva lösningar", skriver Tobias Karlsson-Malmborg i ett mejl till Breakit.
Enligt Tobias Karlsson-Malmborg kommer Max nu att ha en löpande utvärdering av allt från kvalitet och beställningsrutiner till gästsynpunkter och arbetssituation.
Hur samarbetet kommer att se ut framöver är däremot för tidigt att uttala sig om.
Utåt sett är Max ett företag som säger sig ta den här typen av frågor på stort allvar. Under fliken "Socialt ansvar" på egna sajten skriver bolaget: "Att bli ett hållbart företag i ett hållbart samhälle är ett långsiktigt mål i vilket våra anställdas utveckling och välmående utgör en avgörande del."
Marita Wengelin, PR-chef på Max, poängterar att Max följer kollektivavtal och har avtalsenliga löner – för sina egna medarbetare.
"Vi tycker att det är en låg lön med 39 kronor i timmen”, säger Wengelin om Uber Eats lönenivåer.
Hur ser ni på en snittlön på 39 kronor i timmen?
"Den lönen är under kollektivavtal eller vad som ska vara avtalsenligt”, säger Marita Wengelin.
Hon berättar att Max har framfört sina ståndpunkter till leverantörerna inför samarbetet och diskuterat tidigare uppgifter som framkommit i media.
Då var ni ändå medvetna när ni ingick avtalet att lönenivåerna kunde vara så här pass låga?
"Inte så här pass låga. Vi frågade dem i och med att det tidigare funnits kommentarer i media kring det här. På så sätt var det ingen nyhet för oss, men vi visste inte exakt hur det ser ut", säger Marita Wengelin.
Max har bland annat skickat sin "code of conduct”, en form av vägvisande uppförandekod till aktörerna. Här framgår det bland annat att anställda ska ha schyssta och regelrätta löner.
LÄS MER: Foodora förlorar på varje körning – utslagning väntar i matkriget
Foodora har skrivit under. Det har däremot inte Uber Eats gjort.
Vore det inte bättre om den ni inledde samarbetet med signerade det innan man startar samarbetet?
"Ja, det vore bättre”, säger Wengelin.
Rörande Uber Eats löner säger Wengelin att ansvarsfrågan till syvende och sist ligger hos Uber Eats.
"Vi följer också upp den här uppgiften ni fick fram direkt med Ubet Eats".
Hon kan inte heller uttala sig om hur det framtida samarbetet kommer att se ut.
LÄS MER: Därför granskar Breakit de nya matapparna
LÄS MER: Jag cyklade i två veckor för Uber Eats – tjänade 39 kronor i timmen
LÄS MER: Foodora förlorar på varje körning – utslagning väntar i matkriget
LÄS MER: Video: Så här såg det ut när vi cyklade för Uber – live på Facebook