I januari förra året gav sig startupbolaget Saffron in i matkriget på Stockholms gator. Då fanns redan Delivery Hero-ägda Onlinepizza och Foodora på marknaden. Kort efter Saffron lanserades även tungt backade Wolt och taxijätten Ubers matsatsning Uber eats.
Breakit har de senaste dagarna granskat dessa bolag i en rad artiklar.
För att särskilja sig från konkurrenterna hade Saffron valt en lite annorlunda inriktning. Istället för att bara agera leveransbolag åt restauranger byggde man en helt egen digital restaurang. Med sig hade man fått Thomas Sjögren, som korades till årets kock 2015.
“Vi hade ett eget kök men ingen serveringspersonal och inga stolar. Serveringen skedde hemma hos kunderna”, säger Joseph Hajj, medgrundare av Saffron.
Förutom att bolaget lagade maten själva hade man även ett annat tänk kring transporter. Istället för att skicka iväg cykelbud hade man en kylbil som man åkte runt med.
“Nu vet jag inte exakt hur det ser ut på exempelvis Foodora men jag gissar att de inte har så mycket fasta kostnader. Det hade vi”, säger Joseph Hajj.
I maj förra året fick Saffron en plats i 500 nordics acceleratorprogram och ett konvertibellån – det vill säga ett lån som kan konverteras till aktier – på en halv miljon kronor.
Nu visar handlingar som Breakit tagit del av att bolaget försatts i konkurs.
“Det är inget vi är stolta över men det är egentligen inga konstigheter. Vi fick det aldrig att lyfta till den nivån vi hoppats”, säger Joseph Hajj och fortsätter:
“Vi underskattade hur mycket operationellt arbete det skulle vara. Det slutade med att vi i princip drev en restaurang samtidigt som vi drev en logistikbusiness. Vi lyckades bygga en väldigt bra tjänst men det var svårare än vi trodde.”
Några större skulder finns dock inte när bolaget går i konkurs. Enligt Joseph Hajj handlar det främst om lånet från 500 Nordics.
“De har verkligen varit helt fantastiska under vår resa. De hade det amerikanska perspektivet att entreprenörsskap handlar om att våga försöka. Deras reaktion när vi sade att vi bestämt oss för att lägga ned var ‘what’s next? Vad blir det nästa vi gör tillsammans?’. De var verkligen kanon”, säger Joseph Hajj.
Vad var det som inte funkade?
“Det är litet tidigt att säga men generellt kan man säga att det är svårt på den svenska marknaden. Svenska konsumenter har ett beteende som är ganska svårt att förändra. I efterhand kan jag tycka att det är ganska bra att folk känner en stolthet i att laga sin egen mat. Men vi trodde att det skulle finnas en större efterfrågan.”
Hur ser du på tiden med Saffron?
“Det har varit en ödmjuk upplevelse. Vi jobbade häcken av oss i ett och ett halvt år och jag ångrar inget”, säger Joseph Hajj.