Sök ikon

Musical.ly gör svenska tonåringar till rockstjärnor i mobilen

Artikel bild
T.h: Emanuel Karlsten, krönikör på Breakit. Foto: Martin Ridne.

Flera svenskar bygger upp sin egen miljonpublik på den sociala musikappen Musical.ly. Det har öppnat en ny digital guldgruva.

Emanuel Karlsten

Emanuel Karlsten

kontakt@emanuelkarlsten.se

Krönikör

Det är en app och en sociala medier-plattform som levt lite i skymundan. Men här har svenska tonåringar blivit rockstjärnor – genom att mima.

Det är lätt att hitta artiklar om Twitter, Instagram och Snapchat. Inte minst med vinkeln om hur de dominerar i de yngsta åldrarna. Men sällan läser vi om Musical.ly.

Kanske för att det är stort – men bara i de allra yngsta åldrarna. Appen, som släpptes för bara drygt två år sedan, har en enormt kreativ sprängkraft och går ut på att användare publicerar 15 sekunders-klipp av sig själva, gärna dansande eller mimande till ett populärt musikklipp.

Musical.ly har nyligen tecknat avtal med Apple music, vilket ger dem tillgång till i princip hela popvärldens musik. Det har varit en avgörande faktor för appens framgång. För framgång har den haft.

Idag har tjänsten över 40 miljoner aktiva användare i månaden och 12 miljoner klipp laddas upp varje dag. Och även om det inte finns någon statistik på antal svenska använder är det tveklöst så att de är många – och att de svenska stjärnorna har stor räckvidd. Men allra mest för barn i unga tonåren eller mindre.

De svenska stjärnorna som är stora här har miljonpublik. De engagerar hundratusentals varje dag och skapar starka band som de kan ta med sig över till andra plattformar. Internationellt har det blivit enormt. Stjärnor här kan ta med sig publiken och sälja produkter, släppa klädkollektioner eller till och med börja göra egen musik som artister. Även i Sverige har vi sett tendenser på hur stjärnorna kan slå mynt. Enligt mina källor kan det kosta hundratusentals kronor att köpa utrymme i de största svenska Musical.ly-stjärnorna.

I Mediepodden fördjupar vi analysen kring Musical.ly, berättar historien bakom appen, varför den är så unik och hur företag och medier borde förhålla sig till den. Lyssna på hela avsnittet längst ned i artikeln eller i din poddspelare.

Här är de tre största svenska Musical.ly-stjärnorna:

1) Amanda Edmundsson ungefär 1,19 miljoner fans

iDB 2017-01-18 kl. 11.07.00

2) Nathalie Danielsson ungefär 1,16 miljoner fans

iDB 2017-01-18 kl. 11.06.52

3) Theo Haraldsson ungefär 958 000 fans

iDB 2017-01-18 kl. 11.07.06

 

Läs mer