Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Pichit.me vill skapa nya Clipart – finansieras av jätten Microsoft

Artikel bild

En bildbank som ska nå alla Powerpoint-användare i världen är på väg att byggas upp - på Gotland.

Olle Aronsson

Olle Aronsson

olle@breakit.se

Medgrundare

Pichit.me har under flera år i tysthet positionerat sig för att bli den naturliga infoga bild-funktionen i Microsoft Office - ett ekosystem som de flesta startups idag ratar till förmån för Google och Apple.

Platsen som bildkälla är vakant sedan Microsoft i höstas dumpade den gamla trotjänaren Clipart, som möjligtvis fungerade i utskick till föräldrar i en lågstadieklass men inte i en professionell Powerpoint-presentation.

Visby-bolagets medgrundare Henrik Bergqvist säger att bristen på vettiga lagliga alternativ har gjort Powerpoint till världens största bildtjuv.

“En del personer ser vårt bolag som ännu en bildbank. Det är vi inte. Vi är tjänsten som ska ersätta Googles bildsökfunktion. Där hämtas miljoner foton varje dag utan att upphovsmännen får en enda krona i ersättning”, säger han.

Bolaget har vuxit fram med utgångspunkten att det ska vara enklare att använda bilder lagligt än olagligt. För en Powerpoint-användare innebär det att alla bilder måste finnas tillgängliga direkt i verktyget.

Den insikten blev fröet till bolagets samarbete med Microsoft.

“2013 ringde vi till deras jurist i Sverige och förklarade vilket behov vi såg och vad vi ville göra. Vi fick napp direkt”, säger Bergqvist.

Efter en lång serie möten i London och Redmond (den stad utanför Seattle där Microsoft har sitt huvudkontor) blev bolaget en del av Microsofts så kallade High Potential-program.

Det innebär att Pichit.me får viss finansiering under ett par år så länge bolaget tillhandahåller sina produkter i Microsofts ekosystem. Mjukvarujätten kräver inga ägarandelar och ingen exklusivitet - mobilapparna får även finnas i Google play och App store.

Henrik Bergqvist vill inte berätta exakt hur mycket pengar hans bolag får från Microsoft men bekräftar att det handlar om “flera hundra tusen dollar” sedan samarbetet inleddes. Dessutom betalar Microsoft en reklambyrå i Seattle som ska sköta Pichit.me:s lanseringskampanj i USA i vår.

“Förra året var vi fortfarande lite i stealth mode men nu ska vi köra igång på allvar. I april ska vi lansera vår lösning mot Office-paketet när Microsoft släpper sin nya version av Sway (nästa generations Powerpoint)”, säger Bergqvist.

I och med den lanseringen hoppas Pichit.me kraftigt öka antalet kunder som betalar 10 dollar i månaden för ett abonnemang. Hittills har bolaget levt på riskkapital från Almi Invest och grundarna själva.

Läs mer