Samtidigt som fintechstjärnor som Jacob de Geer (Izettle) och Sebastian Siemiatkowski (Klarna) i princip varje dag är rubrikstoff på svenska ekonomisajter så håller Johan Tjärnberg i det tysta på att bygga upp en miljardkoncern i samma segment.
Uppbackad av riskkapitalbolaget Nordic Capital drog Johan Tjärnberg 2015 igång en global satsning inom fintech med Stockholm som bas. Inte mindre än sex olika betalbolag (Epay, MPS, DK Online, Key Corp, Euroline och Samport) köptes upp och slogs samman till det som idag är betalkoncernen Bambora. Nu är bolagen integrerade på samma plattform och tillväxten har tagit fart på allvar.
“I fjol var vår organiska tillväxt runt 20 procent och omsättningen hamnade på 2 miljarder. I år kommer försäljningen öka ännu mer, uppemot 30 procent och vi har varit lönsamma sedan start”, säger Johan Tjärnberg som tillsammans med den övriga företagsledningen kontrollerar cirka 10 procent av aktierna i Bambora.
På årsbasis hanterar Bambora transaktioner till ett värde av drygt 45 miljarder euro och ungefär hälften av dessa sker via nätet. Till skillnad från till exempel Klarna har Bambora ingen egen betallösning mot konsumentmarknaden. Via Bamboras plattform går det istället att använda sig av Klarnas och hundratals andra betaltjänster.
“Vi kan hjälpa handlare på 65 olika marknader oavsett vilken lokal lösning de vill använda sig av. Det gör oss rätt unika”, säger Johan Tjärnberg.
Ingår det i strategin att köpa eller bygga upp en egen lösning? Vi på Breakit har till exempel spekulerat i att Bambora skulle köpa ut Qliro från börsen och den vägen få ett eget betalinstrument.
“Nej, det är inte vår strategi. Vårt fokus ligger på att vara handlarens bästa vän. Det här är fortfarande en omogen marknad som det finns mycket att göra på”, säger Johan Tjärnberg.
Han har dock inga planer på att sluta köpa bolag även om förvärvstakten är lägre nu jämfört med i starten. Nyligen köpte Bambora upp schweiziska betalbolaget Innocard som i ett slag ger koncernen drygt 4500 butiker som nya kunder.
“Köpet av Innocard är ett bra bevis på hur bra vår gemensamma plattform fungerarar. Efter bara tio veckor hade de implementerat vår teknik, normalt skulle det ta ett år att få ihop en sådan integration. Där ligger mycket av hemligheten att vi kunnat växa så snabbt och ändå behålla lönsamheten”, säger Johan Tjärnberg.