Igår sprang jag på Alex Schulman. Han satt ensam och käkade frukost på Taverna Brillo vid Stureplan samtidigt som han våndades över sitt poddmanus. Ärligt talat verkade han inte jättesugen på att snacka med mig. Ändå kunde jag inte låta bli att störa honom. Jag var helt enkelt tvungen berätta för honom hur han kan tjäna så mycket mer pengar än han redan gör idag.
Så här tänker jag: Tillsammans med Sigge Eklund driver Alex Sveriges största podd med över en kvarts miljon lyssnare i veckan. Dessutom har han ett Twitter-konto med 360.000 följare och ungefär hälften så många följer honom på Instagram. Idag kommer merparten av hans intäkter (om vi bortser från bokutgivning och scenföreställningar) från olika sponsoraffärer kopplat till podden. Runt 1 miljon kronor per månad drar han och Sigge Eklund in på den typen av samarbeten. Helt okej pengar såklart – men de borde tänka mer långsiktigt än att bara sälja bort sin målgrupp till högstbjudande.
Mitt raka råd till Alex och Sigge är istället att “göra en Blondinbella”. Bloggstjärnan Isabella “Blondinbella” Löwengrip når varje vecka runt 1 miljon läsare i veckan. Tidigare drog hon också in sina pengar på olika sponsorskap men numera har hon också blivit investerare hos sina kunder. I praktiken innebär det att Isabella Löwengrip får aktier i spännande startups i utbyte mot att hon skriver om och marknadsför bolagens produkter på sin plattform.
Exakt på samma sätt borde Alex Schulman och hans vapendragare Sigge agera. Istället för att bara marknadsföra andras produkter mot en ersättning skulle de få chansen att vara med på en verklig värdetillväxt som aktieägare. Det är dessutom tillgångar som finns kvar även om eller när de tröttnar på att podda.
Min pitch till Alex var inte klockren, det erkännes. Men när jag var klar kunde jag ändå skönja ett visst intresse i hans ögon. När jag dessutom kryddade min story med att hävda att Perfect Media (som Alex fru Amanda driver) borde ha lika hög värdering som poddnätverket Acast (“Minst 100 miljoner!”) så såg Alex riktigt exalterad ut.
“Det tål att tänkas på”, konstaterade Alex innan han återgick till sitt poddmanus.
Själv vandrade jag med lätta steg ut på Stureplan i förhoppningen att jag där och då sått fröet till en ny karriär för Alex Schulman – som framgångsrik affärsängel.
Trevlig helg!
Veckans Breakit-dödare: Henrik Torstensson. Inte nog med att han är vd för snabbväxande Lifesum nu drar Henrik Torstensson också igång ett eget nyhetsbrev om tech. Intresset för Henrik Torstenssons nya skapelse måste beskrivas som massivt. På bara några timmar fick Torstensson in de 250 prenumeranterna som han ställt som lägsta gräns för att dra igång. Jag anmälde mifg så klart direkt här – gör det du också.
Veckans mussla: Niklas Agevik. Jag sprang på vdn och grundaren för Instabridge precis innan jag satte mig för att skriva dessa rader. Den vanligtvis frispråkige Agevik var oväntat tystlåten när jag frågade hur det gick för hans Wifi-app med över 5 miljoner användare. “Det får du läsa i pressmeddelandet”, sade han och log. Niklas Agevik lovade dock dyrt och heligt att han skulle släppa nyheten först till Breakits läsare. Tack för det, Niklas!
Veckans erbjudande: Widespace. Hörde i veckan att en mäklarfirma ringer runt och bjuder ut en större aktiepost i mobilannonsbolaget. Det är väl inte storägaren Northzone börjat tröttna på förlusterna?
Veckans skämt: Urb-it. Det är en gåta hur gamle bankiren Lage Jonason och det övriga gänget runt budtjänsten kan hålla kvar vid sina börsplaner. Jag pratade i veckan med en av Sveriges tyngsta techinvesterare som flera gånger tackat nej till att köpa aktier i bolaget. “Ett skämt”, var dennes kommentar till att Urb-it ska noteras.
Veckans kap: Lekmer. Att Babyshop kunde komma över en e-handelssajt med över en halv miljard i omsättning för 90 miljoner kronor måste vara ett klipp. När Babyshop-gänget tryckt in Lekmer i sitt nya robotlager är i alla fall jag övertygad om att de vänder förlustbolaget till vinst. Då är värdet på Lekmer-delen minst några hundra miljoner kronor – och ett drömläge att sätta hela Babyshop-koncernen på börsen.
Veckans obekräftade: Lyko. Skönhetssajten som också har ett butiksnät omsätter över 600 miljoner kronor i år och nu säger mina källor att en försäljning rycker allt närmare. Grundarfamiljen Lyko vill behålla sina aktier men den andra storägaren Fidelio (som kontrolleras av miljardären Fredrik Lundbergs dotter Katarina Martinson) är sugen på en exit. Nu ska investmentbanken ABG anlitats för att sy ihop en affär. Ett alternativ kan vara en börsnotering.
Veckans dissare: Sven Hagströmer. Jag intervjuade finansmannen direkt efter att det blivit känt att hans investmentbolag investerat 120 miljoner kronor i nätapoteket Apotea. Han spådde att Apotea kunde bli lika framgångsrikt som Avanza – ett bolag som idag har ett börsvärde på över 10 miljarder kronor. Men Sven Hagströmer var inte lika optimistisk när det gällde den svenska techsektorn i stort. “Vi vet vilka bolag vi vill investera i men just nu tycker jag det är för dyrt. Värderingarna av de bästa techbolagen är för höga helt enkelt”, konstaterade Sven Hagströmer. En varningssignal att ta på allvar.
Veckans rysare: Mattias Ankarberg. Koncernchefen för Byggmax kom med en riktig kalldusch i måndags som visar hur svårt det kan vara för traditionella bolag att ta steget in i digitaliseringens tidsålder. Förra året köpte Byggmax e-handlaren Skånska Byggvaror för att få fart på sin digitala satsning. Men smakar det så kostar det. Prislappen hamnade på närmare 1 miljard kronor. När affären gjordes lät det hyggligt rimligt med tanke på att bolaget då gjorde en rörelsevinst på 55 miljoner kronor. Men efter att ha läst Byggmax kvartalsrapport, som kom i måndags, ringer varningsklockorna rejält i alla fall hos mig. Nu visar Skånska Byggvaror röda siffror – minus 19.5 miljoner kronor under första kvartalet och görs en nedskriving på 45 miljoner med koppling till förvärvet. Proffstradern John Skogman skräder inte direkt på orden i sin podcast Börspodden: “Byggmax blev totalt lurade när de köpte Skånska byggvaror”.