Breakit logo
Sök ikon
Breakit logo

Acast tar in 30 miljoner kronor – från Bonnier och riskkapitalbolaget Moor

Artikel bild
Karl Rosander med hans investerare Ulrika Saxon på Bonnier growth media och Kerstin Cooley på riskkapitalbolaget Moor. Foto: Press samt Jonas de Lange.

Poddstartupen Acast fyller på kassan och förbereder för en större kapitalrunda nästa år.
"Vi har det fortfarande rätt lätt på konkurrenssidan”, säger grundaren Karl Rosander till Breakit.

Jonas de Lange

Jonas de Lange

jonas@breakit.se

Reporter

Acast är en plattform som vill hjälpa podd-skapare att kapitalisera på sitt innehåll. Tanken är att Acast ska fungera som en fullservicetjänst för poddar. Det innefattar en podcastapp för lyssnarna samt hosting, analysverktyg och säljnätverk för innehållsskaparna. Acast tar sedan hälften av reklamintäkterna.

I höstas kunde Breakit rapportera att bolaget även lanserat en betalversion där lyssnarna kunde slippa reklamen mot en fast avgift i månaden.

Bolaget har tidigare tagit in över 80 miljoner kronor i riskkapital och backas av bland annat riskkapitalbolagen Moor och Alvfén & Didriksson samt mediejätten Bonniers investeringsarm Bonnier Growth Media.

Nu visar handlingar som Breakit tagit del av att bolaget fyllde på med ytterligare 30 miljoner i kassan i oktober. Pengarna ska ge bolaget lite mer andrum inför en större riskkapitalrunda på minst hundra miljoner kronor.

“Vi kommer stänga den större rundan under första halvan av nästa år. Förra året gjorde vi en runda bara med våra befintliga ägare”, säger Karl Rosander, medgrundare och strategichef på Acast.

Hur det gick för bolaget ekonomiskt 2016 vill inte Karl Rosander avslöja. Med tanke på att man tidigare år gjort förluster på tiotals miljoner och att man samtidigt fortsätter expandera snabbt kan man räkna med att förlusterna fortfarande är stora.

“Det jag kan säga är att året gick enligt plan. Vi har långt över 1000 anslutna podcasts nu. Det är bolag som Financial Times, the Economist och the Guardian”, säger Karl Rosander.

Han berättar att ungefär 10 procent av lyssnandet sker i Acasts egen app. Bolaget spårar nämligen sina poddar även när de spelas i andra appar.

Acast finns sedan tidigare i Sverige, Storbritannien och USA. Nu lanserar man även i Australien.

“Vi kommer att lansera på ytterligare två marknader under året. Vår största utmaning nu är egentligen att gasa på i den takt vi önskar. Vi har det fortfarande rätt lätt på konkurrenssidan”, säger Karl Rosander.

Enligt Breakits beräkningar värderas Acast nu till närmare 300 miljoner kronor. Det är en ökning med 50 procent från när bolaget stängde sin senaste kapitalrunda 2015.

Läs mer