Magine är ett av Sveriges mest välfinansierade startupbolag. Bolaget har fått in ungefär 1 miljard kronor från bland annat Argentinas rikaste man Alejandro Bulgheroni och den svenska finansprofilen Harald Mix.
Bolagets produkt började som en slags traditionell tv-tjänst – fast på nätet. Istället för att ha en digitalbox framför tv:n skulle man med Magine kunna få alla möjliga play-kanaler samlade i en och samma tjänst.
Men konceptet lyfte aldrig riktigt i Sverige.
Nu står det klart att bolaget skrotar Magine.se och tv-tjänsten.
En anledning till att idén aldrig tog fart är att bolaget inte fått till några avtal med MTG-ägda Viasat eller Sveriges största kommersiella tv-kanal TV4, menar Ulrika Viklund, ansvarig för Magines konsumenttjänster.
“Utan TV4 och MTG har vi inte fått till den svenska tittarupplevelse som behövs för att lyckas fullt ut med den svenska TV-tjänsten” säger hon.
MTG och TV4 har istället valt att satsa helhjärtat på sina egna streamingtjänster – Viaplay och TV4 play. Viaplay har idag drygt 20 procent av den betalda streamingmarknaden och TV4:s premiumtjänst har drygt 4 procent av marknaden, kunde Breakit rapportera tidigare i år.
Hur många användare Magines tjänst haft vill inte bolaget avslöja men det rör sig om några hundratusen registrerade användare. För den här typen av prenumerationstjänster är det vanligt att bara en del av dessa är betalande användare.
Sett till det ekonomiska har Magine ett par tuffa år i bagaget. Bara under 2014 och 2015 redovisade Magine förluster på totalt 691 miljoner kronor, med en omsättning på 54 miljoner kronor under 2015.
Att grundtjänsten nu läggs ned i Sverige betyder dock inte slutet för Magine som helhet. Bolaget har fortfarande kvar filmhyrningstjänsten Plejmo i Sverige, som Magine förvärvade 2015. Dessutom går grundtjänsten betydligt bättre i Tyskland.
“Där har vi ett mer komplett innehåll och har fått en starkare plattform genom det. I Sverige har vi inte kunnat kombinera en bra användarupplevelse med bra innehåll på samma sätt. Då är det bättre för oss att samarbeta med operatörer och tv-bolag på andra sätt”, säger Håkan Tranvik, medgrundare och marknadschef på Magine.
Magines verksamhet i Sverige kommer framåt att domineras av att man erbjuder sin tekniska plattform till andra innehållsdistributörer.
För initierade personer kommer nedläggningen sannolikt inte som någon överraskning. Redan sommaren 2015 plockade bolaget in den externa vd:n Ambuj Goyal. Han påbörjade direkt ett arbete med att dela upp bolagets verksamhet.
“Det enda sättet för oss att lyckas är tillsammans med andra. Står vi ensamma kommer vi aldrig att vinna i mediebranschen”, säger han till Breakit.